Kungsberget får mer boende – i backen!

Efter förra säsongens succé där Kungsberget ökade antalet liftkort mest i hela landet byggs nu ännu fler bäddar. Varav några byggs direkt i pisten.

Förra året ökade försäljningen av liftkort med 31% i Kungsberget. Det enorma intresset för skidåkning och för Kungsberget gjorde att de 1850 bäddarna var fullbokade under i stort sett alla skolloven och större delen av helgerna.

-Vi har definitivt behov av de nya bäddarna och vi ser ju redan nu att jul och nyår snart är fullbokade. Extra roligt med de nya Björnstugorna som kommer att få ett spektakulärt läge i toppen av Björnbuseland, säger Martina Svensson platschef I Kungsberget.

Björnstugorna är modulbyggda flyttbara stugor som placeras på toppen av nybörjarbackarna i Björnbuseland.

-Stugorna är små på utsidan men förvånansvärt stora på insidan. De är planerade så att sällskapsutrymmena är inbjudande rymliga och utsikten över backarna och anläggningen kommer att bli något extra. Här kan man som förälder äta långfrukost och samtidigt ha uppsikt över barnens framsteg i Björnbuseland, fortsätter Martina Svensson.

-Det är faktiskt första gången som vi hyrt ut boende innan ens grunden är på plats, men ryktet har spridit sig och placeringen gör boendet lite spektakulärt, inflikar Mikael Elford, Försäljningschef för Branäsgruppen.

Samtidigt byggs boendeområdet Terrassen ut med ytterligare fyra parhus. Etagelägenheter med egen kamin som lockar dem som söker en vistelse med mysfaktor. I och med de nya boendena har Kungsberget inför säsongen 2018/19 hela 1950 bäddar för uthyrning.

-Den stora utmaningen är att fylla bäddarna på vardagar utanför loven. Här har vi tagit med oss erfarenheter från vår systeranläggning Branäs och arbetar målmedvetet mot grupper som har möjlighet att resa under vardagar, exempelvis företag och grupper. Arbetet är fortfarande i sin linda men intresset ökar för varje år, fyller Mikael Elford på.

Branäsgruppen är Sveriges största privatägda skidkoncern och ägare till skidanläggningarna Branäs, Kungsberget, Vallåsen, Ulricehamn Ski Center, Storstenshöjden och Tolvmannabacken. Senaste vintern resulterade i boenderekord. Inför kommande säsong planeras nu ytterligare storsatsningar på anläggningarna.