Moment GroupMoment Group

Kungsportshuset (KPH) Matbar är Göteborgs nya restaurang mitt i city

Nu har dörrarna öppnats och den nya restaurangen KPH Matbar - på entréplan i Kungsportshuset mitt i centrala Göteborg - välkomnar alla nyfikna till en gemytlig och varm stämning. Redan första dagen hördes ett härligt sorl och restaurangen var full vid lunchtid.

Wallmans Group - part of Moment Group

Här känner man sig välkommen till knarrande trägolv, gamla oljelampor och värmande brasa när minusgraderna fortfarande knäpper kallt. Du leds till bordet och blir med ens bjuden på en spetsig och fräsch liten snaps (helt alkoholfri såklart).

KPH Matbar är en restaurang med skandinavisk karaktär där känslan är hemtrevlig och dofterna fantastiska. Med öppet kök osar de goda aromerna fram och du får direktkontakt med kocklaget som jobbar hårt. I menyn hittar vi inte bara matsedeln utan även göteborgsk humor blandat med artiklar om historiska ting och annat spännande som händer i Kungsportshuset.

Och maten, den har en skandinavisk ton med fina råvaror som ger den där anspråkslösa enkelheten. I moderna snitt och med inspiration från världens alla hörn kryddas en god blandning med smaker på tallriken. Tillåt dig även att smaka efterrätten, för med egen konditor i huset serveras här riktiga läckerbitar och fantastiska praliner.

KPH Matbar öppnar vid 11.30 för lunch och stänger inte förrän långt in på nattkröken. Håll utkik efter vad som händer här på kvällstid, ibland skapas extra skön stämning med inbjudna DJ:s. Kom in i värmen för ett glas vin med vännerna eller prova någon av alla deras snaps. Göteborg har fått en pärla och perfekt mötesplats för alla slags tillfällen.

Wallmans Group driver sju arenor i Norden där sex erbjuder mat- & showupplevelser, Wallmans i Stockholm, Köpenhamn och Oslo, Golden Hits och Hamburger Börs i Stockholms samt Kungsportshuset i Göteborg. Den sjunde arenan, Ballbreaker i Stockholm, är ett modernt aktivitetscenter med tillhörande mat- och dryckesservering. Inom Wallmans Group produceras även de egna koncepten Wallmans, Golden Hits och The Concept. På Kungsportshuset i Göteborg finns också KPH Matbar – en skandinavisk matupplevelse med smaker från hela världen. Läs mer på www.wallmansgroup.com

Johan Rörvall
Platschef Kungsportshuset

T. +46 (0)705-216663
H. www.kungsportshuset.se

Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.

Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group

Delårsrapport andra kvartalet: Ansökan till Nasdaq Stockholm inlämnad och ytterligare ett förvärv genomfört.20.7.2018 08:48Pressmeddelande

Moment Group är på väg att ta nästa steg i att etablera sig som den ledande aktören i upplevelseindustrin då koncernen i maj lämnade in en ansökan för notering vid Nasdaq Stockholm, och även genomförde uppstartsmöte med Nasdaq samt börsrevisor under kvartalet. Huvudanledningen är våra tillväxtambitioner i en växande bransch och koncernen har blivit avsevärt större det senaste året. Omsättningen (pro-rata) har på rullande 12-månader ökat med 27%. Även andra kvartalet uppvisade en hög tillväxttakt på totalt 45% och nådde pro-rata omsättning 237,9 msek (163,8 msek). Omsättningstillskottet kommer främst från Hansen inom affärsområde Event, samt inom Venues från öppningen av Kungsportshuset i Göteborg och förvärvet av Ballbreaker. Sammantaget under kvartalet utgör 38% organisk tillväxt och 7% förvärvad tillväxt.

Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman27.6.2018 12:02Pressmeddelande

Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.

Premiärvecka för sommarkomedin ”DubbelTrubbel” med Thomas Petersson, Sussie Eriksson, Johan Petersson m.fl. på Krusenstiernska Teatern!27.6.2018 09:46Pressmeddelande

I morgon är det premiär för ”DubbelTrubbel” på en av Sveriges vackraste utomhusscener, Krusenstiernska Teatern i Kalmar. Denna farsklassiker, av franske mästaren Marc Camoletti, får nu nytt liv i händerna på en stjärnspäckad ensemble: Thomas Petersson, Johan Petersson, Sussie Eriksson, Anna-Karin Palmgren samt kalmariterna Martin Rydell och Anna Rydell.

Moment Group förvärvar STAR Bowling19.6.2018 16:15Pressmeddelande

Moment Group AB, en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden, förvärvar STAR Bowling AB. STAR omsätter 50 msek och har en rörelsemarginal på ca 22%. Köpeskillingen uppgår till 50 msek vilket motsvarar en EBITDA-multipel på 4,5. Förvärvet beräknas bidra med ca 6 msek till koncernens EBITDA under perioden juli - december 2018. STAR kommer att verka som ett fristående bolag inom affärsområde Venues.