Kunskapsgymnasiet i Norrköping flyttar till nya lokaler

Hösten 2019 öppnar portarna till Kunskapsgymnasiets nya skolbyggnad i Norrköping. Flytten går ett stenkast bort till Bomullsspinneriet, med nyrenoverade lokaler och utrymme för fler elever.

Sedan starten år 2001 har Kunskapsgymnasiet Norrköping funnits i Industrilandskapet, mittemot Strykbrädan. Men ett ständigt ökande söktryck har gjort att skolan nått sin fulla elevkapacitet.

- Flera år i rad har vi tvingats neka många elever att börja hos oss så nu känns det bra att kunna ta emot fler elever i ännu finare lokaler. Vi kommer börja med en måttlig ökning på framför allt ekonomiprogrammet där söktrycket är som högst. Sedan finns det utrymme att växa i framtiden, säger rektor David Råbesjö.

Bomullsspinneriet ligger precis som de gamla lokalerna i Industrilandskapet. I den nya skolbyggnaden ska historiska industrilokaler möta behoven hos dagens gymnasieelever. Lokalernas utformning är en del av det pedagogiska konceptet, med en miljö som inspirerar till lärande och fungerar som en språngbräda till högre studier.

- Våra nuvarande lokaler skapades av framlidne låtskrivaren och arkitekten, Kenneth Gärdestad, med en genuin tanke om att skolmiljön skulle bidra till lärandet. Jag är glad att den idén nu lever vidare i en ny tappning genom Kenneths son Christofer Gärdestad, som är med i projektet, säger David Råbesjö.

Idag har Kunskapsgymnasiet i Norrköping 440 elever och ett 50-tal anställda. Sedan den första kullen treor sprang ut år 2003 har totalt 1728 elever tagit studenten från skolans tre gymnasieprogram med ekonomisk-, naturvetenskaplig- respektive samhällsvetenskaplig inriktning.

David Råbesjö, rektor för Kunskapsgymnasiet Norrköping: 0709-343052 (ring eller skicka ett sms för att bli uppringd).

Kunskapsgymnasiet i Norrköping ingår i friskolekoncernen Kunskapsskolan i Sverige AB, som driver grundskolor, gymnasier och företags- och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, 1 resursskola och 7 gymnasier med totalt 13 300 elever. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med fler än 10 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolans pedagogiska modell, the KED Program. Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.