Kunskapsskolan bygger ny skola i Enköping

Nu är det klart att Kunskapsskolan bygger en ny skolbyggnad i Enköping. Den nya byggnaden ska stå klar hösten 2020 och ge plats för cirka 630 elever i årskurs 4-9.

De första spadtagen har tagits och nu väntar ett intensivt arbete med att färdigställa skolbyggnaden till skolstarten i augusti 2020.

- Nästan 400 elever står i kö till att börja hos oss nästa läsår och vi har för länge sedan vuxit ur våra lokaler. Därför känns det  jättebra att vi kan utöka kapaciteten och välkomna fler elever som vill gå hos oss, säger Lars Jonsson, rektor för Kunskapsskolan i Enköping.

Kunskapsskolan i Enköping har idag kapacitet för 430 elever. I och med den nya byggnaden ökar kapaciteten till omkring 630 elever. Utöver detta får skolan även en egen idrottshall, en större och varierad utemiljö och ett utvecklat lokalkoncept.

- I vårt utvecklade lokalkoncept har vi tagit nästa steg för att skapa en lokalutformning som stödjer vår undervisning och underlättar studiefokuset för eleverna. Jag är oerhört glad att vi kommer kunna erbjuda det till både befintliga och nytillkommande elever, säger Lars Jonsson.

Den nya skolbyggnaden kommer att ligga i Älvdansen på Friggavägen 1 i Romberga, några hundra meter från den befintliga skolbyggnaden.

Lars Jonsson, rektor Kunskapsskolan i Enköping
lars.jonsson@kunskapsskolan.se

Kunskapsskolan i Sverige AB driver grundskolor, gymnasier och företags- och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, 1 resursskola och 7 gymnasier med totalt 13­­ 300 elever. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med fler än 10 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolans pedagogiska modell, the KED Program. Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.