Kunskapsskolan fyller 20 år

I år firar Kunskapsskolan 20 år. Det som från början var en idé om en skola med eleven i centrum är nu en väl utvecklad pedagogisk modell. - Vi har gjort en spännande resa och är glada att vi fortsätter att väcka intresse både i Sverige och runt om i världen, säger Cecilia Carnefeldt, styrelseordförande.

När Kunskapsskolan startade var ambitionen att göra något som aldrig gjorts förut. Det handlade om att organisera undervisning på ett nytt sätt - med utgångspunkt i elevens mål och behov istället för i lärarnas schema och lokalernas förutsättningar.

- Vi har genomgått en stark utveckling sedan starten år 2000, men mycket är sig ändå likt. Den bärande idén om personligt utformad utbildning är densamma och huvuddragen i den pedagogiska modellen finns kvar. Det är lätt att känna sig stolt när man blickar tillbaka, och även optimism inför framtiden, säger Cecilia, styrelseordförande i Kunskapsskolan med anställningsnummer 1.

De första åren gick allt i en rasande fart, från noll till 22 skolor på fem år. Därefter har utvecklingen fortsatt kontinuerligt och idag finns det 29 grundskolor och 7 gymnasieskolor som jobbar efter ett pedagogiskt upplägg med gemensamt språk, gemensamt kvalitetsarbete och möjlighet till synergier och samordningsfördelar.

- Det finns stora fördelar med att arbeta med gemensamma processer och metoder. Vi har byggt en lärande organisation där vi kan utbyta erfarenheter och ge möjlighet till kompetensutveckling för våra medarbetare. Men viktigast av allt är förstås att vi hela tiden blir bättre på att skapa en riktigt bra skola för våra elever i samklang med samtida forskning, säger Fredrik Lindgren, vd på Kunskapsskolan i Sverige.

Under 2020 kommer en rad aktiviteter genomföras för att fira 20-årsjubileet.

- Vi kommer bland annat att ha en stor jubileumskick-off för alla våra medarbetare och tårtkalas för eleverna på skolorna. Dessutom har vi flera spännande forskningssamarbeten som vi kommer att presentera resultaten av under året, säger Fredrik Lindgren.

Kunskapsskolan i Sverige AB driver grundskolor, gymnasier och företags- och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden.

De första skolorna startades år 2000. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, 1 resursskola och 7 gymnasier med över 14 000 elever. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016.

Kunskapsskolan i Sverige ingår i ett internationellt nätverk av skolor runt om i världen med fler än 10 000 elever som följer hela eller delar av Kunskapsskolans pedagogiska modell, the KED Program. Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.