Kunskapsskolan samarbetar med Teach for Sweden

Kunskapsskolan har inlett ett samarbete med stiftelsen Teach for Sweden. Teach for Swedens ledarskapsprogram för blivande lärare syftar till att stärka lärar- och ledarkompetensen i skolsystemet och ge alla barn tillgång till en likvärdig skola. Genom att delta i Teach for Swedens program vill Kunskapsskolan bidra till att fler skickliga lärare och ledare ska kunna göra skillnad i skolor där behoven är särskilt stora.

Till hösten kommer Kunskapsskolan att välkomna två Teach for Sweden-ledare som deltar i Teach for Swedens ledarskapsprogram och vidareutbildar sig till lärare. TFS-ledarna anställs på 100 procent och får använda 20 procent av arbetstiden till sin utbildning. De får också en av Kunskapsskolans lärare som handledare.

- Genom att medverka till nya lärares utbildning och utveckling vill vi bidra till att öka kvaliteten i skolsystemet och ge fler elever chansen att nå längre än de tror är möjligt. Vi på Kunskapsskolan har både erfarenhet och kunskap som vi vill bidra med och vi är mycket glada över de lärdomar som vi nu kommer att få i utbyte, säger Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan Sverige.

Kunskapsskolan har skolor med blandad socioekonomisk bakgrund och stor vana av att ge elever med vitt skilda behov en personligt utformad undervisning. Teach for Swedens uttalade ambition är att utbilda lärare som ska arbeta i skolor där utmaningarna är som störst.

- Vi är mycket glada över att Kunskapsskolan vill vara med och ta ansvar för ökad likvärdighet i det svenska skolsystemet. Alla barn ska kunna välja sin framtid och då är det avgörande att de i skolan möts av skickliga lärare som också är ledare, säger Ida Karlberg Gidlund, vd för Teach for Sweden.

För ytterligare information, kontakta:
Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan Sverige, 076-779 76 12
Cecilia Alpstig, informationschef, 0733-17 34 25