Kunskapsskolan startar förskoleklass och lågstadium

Hösten 2021 startar Kunskapsskolan förskoleklass och lågstadium för första gången i Sverige. Starten sker i Borås i nyrenoverade lokaler och stor utemiljö. - Det här är en milstolpe i vår historia, säger Kunskapsskolans vd Fredrik Lindgren.

Kunskapsskolan startade de första skolorna år 2000, som då sträckte sig från årskurs 6-9. Årskurs 4 och 5 öppnades 2012 och omfattar idag 19 av de 29 skolorna. Nu tar Kunskapsskolan nästa steg och öppnar F-3 på den första orten i Sverige, i Borås.

- Vi har de senaste åren arbetat med att skapa en personligt utformad utbildning även för de yngre eleverna och nu ska det äntligen bli verklighet. Borås blir den första av våra skolor att öppna F-3, och jag hoppas att vi de närmsta åren kommer att kunna starta på fler ställen, säger Fredrik Lindgren, vd för Kunskapsskolan.

Kunskapsskolan Borås är idag en skola för årskurs 4-9 med 570 elever. Omkring 190 nya platser kommer att erbjudas i årskurs F-3 och eleverna har möjlighet att fortsätta gå i Kunskapsskolan hela vägen till och med årskurs 9.

- Barnens första skolår lägger grunden för hela skoltiden så vi kommer att lägga mycket vikt vid elevernas lust att lära, trygghet och relationer. Läsa, skriva, räkna blir ett centralt fokus och vi kommer att arbeta mycket med att skapa kvalitet både i klassrummet och fritidshemmet, säger Björn Nyman, rektor på Kunskapsskolan i Borås.

Byggnationen av de blivande F-3-lokalerna startar under våren för att kunna invigas i slutet av sommaren 2021. Köerna till skolan är öppna och rekrytering av medarbetare har påbörjats.

- Det är ett unikt tillfälle att vara med från början i en ny verksamhet som samtidigt ingår i en väletablerad helhet. Vi ser redan ett stort intresse från både lärare och föräldrar, säger Björn Nyman.

Björn Nyman, rektor Kunskapsskolan Borås, 0733-22 99 05, bjorn.nyman@kunskapsskolan.se

Kunskapsskolan i Sverige AB driver grundskolor, gymnasier och företags- och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden. De första skolorna startades år 2000. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, 1 resursskola och 7 gymnasier med totalt 14 500 elever. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016. Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.