Kunskapsskolan startar ny skola i Helsingborg

Kunskapsskolan planerar att starta en skola för årskurs F-6 i Rydebäck utanför Helsingborg. Starten sker hösten 2023 och skolan kommer att ha plats för cirka 500 elever.

Kunskapsskolan har idag en skola för årskurs 6-9 i centrala Helsingborg. Genom den nya skolan i Rydebäck kan Kunskapsskolan erbjuda grundskola till elever i alla åldrar i området.

- Det kommer att bli en fin ny skolbyggnad med egen idrottshall och inspirerande utemiljö, som tillsammans med vår pedagogik kommer att stimulera till lärande och utveckling för barnen. Vi är glada över det stora intresse vi har märkt av och ser fram emot ett konstruktivt samarbete med kommunen för att det här ska bli verklighet, säger Fredrik Lindgren, vd för Kunskapsskolan i Sverige.

Kunskapsskolan har tecknat ett hyresavtal med Novum Samhällsfastigheter och byggprocessen är inledd. För att ytterligare bidra till platsens attraktivitet och skapa möjligheter för mer rörelse och aktivitet i vardagen vill Novum i samarbete med Kunskapsskolan, föreningslivet och kommunen etablera en PEP-park i skolans närområde, där barn och vuxna ska kunna träna tillsammans på ett roligt och stimulerande sätt. Elever från Kunskapsskolan kommer att bli involverade i utformningen av parken.

- Skolan och dess närområde ska vara en plats för kunskap, men också lek, rörelse och samarbete. Eleverna kommer lära sig under hela skoldagen, inte bara när de sitter i klassrummet. Att dessutom alla andra människor i närområdet får tillgång till stimulerande miljöer känns väldigt roligt, säger Fredrik Lindgren.

Kunskapsskolan har ansökt om tillstånd från Skolinspektionen.

Kunskapsskolan i Sverige AB driver grundskolor, gymnasier och företags- och vuxenutbildning under namnen Kunskapsskolan, Kunskapsgymnasiet och SkillEd. Utbildningarnas viktigaste kännetecken är den pedagogiska modellen med en personligt utformad utbildning som ger kunskap och förmågor för framtiden. De första skolorna startades år 2000. Kunskapsskolan har 28 grundskolor, 1 resursskola och 7 gymnasier med totalt 14 500 elever. Företags- och vuxenutbildningen startades 2016. Kunskapsskolan ägs av grundaren Peje Emilsson med familj.