Kunskapsskolan startar utbildning för utrikesfödda ingenjörer

Kunskapsskolan och NCC lanserar NCC Nystart – en ny arbetsmarknadsutbildning för utrikesfödda vuxna som har en ingenjörsutbildning. Utbildningen genomförs i samarbete med Yrkesakademin och Arbetsförmedlingen. Syftet med utbildningen är att erbjuda en snabb väg in på arbetsmarknaden i en bransch med stort rekryteringsbehov.

Programmet är skräddarsytt för NCC och ska stärka kunskaperna i bland annat kultur, sociala normer på en arbetsplats, säkerhet och arbetsmiljö. Språkinriktad undervisning och utbildning i hur den svenska arbetsmarknaden fungerar ingår också. Under utbildningen varvas teori varvas med praktik och målet är att deltagarna ska vara anställningsbara hos NCC efter utbildningen.

– Den skräddarsydda utbildningen är viktig ur flera perspektiv. Den blir en språngbräda in på den svenska arbetsmarknaden, samtidigt som den möter rekryteringsbehovet i NCC och byggbranschen, säger Fredrik Lindgren, vd för Kunskapsskolan.

Utbildningen har tagits fram i samarbete med NCC och Arbetsförmedlingen och den riktar sig till utrikesfödda ingenjörer med erfarenhet från arbete i byggsektorn.

– Med NCC Nystart hoppas vi kunna möta NCC:s behov av fler ingenjörer. Samtidigt är satsningen också en viktig del i ambitionen att öka mångfalden på NCC:s arbetsplatser, säger Henrik Landelius, Sverigechef NCC Building.

Utbildningen startar 1 september 2016 och är 46 veckor lång. Målsättningen är 15 -30 deltagare i ett första skede.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

• Fredrik Lindgren, VD Kunskapsskolan, 076 -779 76 12
  • Henrik Landelius, Sverigechef, NCC Building, 070-326 48 89