Kunskapsskolan utmanar igen - startar företags- och vuxenutbildningar

För 16 år sedan startades Kunskapsskolan med målet att förändra sättet att driva skola. Nu vill Kunskapsskolan utmana marknaden för företags- och vuxenutbildning genom den nya verksamheten SkillEd.

Kunskapsskolan har drivit skolor med fokus på personligt utformad utbildning i 16 år.

- Med erfarenheterna från Kunskapsskolan var det en självklarhet för oss att forma vuxenutbildningen efter individens förutsättningar, förkunskaper och mål. Vår övertygelse är att man når bäst resultat när man utgår från varje individ, säger Mikaela Valtersson, vice VD på Kunskapsskolan och ansvarig för SkillEd.

Varje företag är unikt och utmaningarna skiljer sig åt mellan olika branscher. För att en utbildning ska vara relevant, både för företagen och deltagarna, är det viktigt att ha rätt typ av upplägg och innehåll. Därför har SkillEd tagit fram en partnermodell där behoven analyseras och utbildningen anpassas utifrån det aktuella företagets och dess medarbetares behov.

- Med skräddarsydda lösningar, gediget pedagogiskt kunnande och individuell utformning fyller SkillEd ett behov på marknaden, säger Mikaela Valtersson.

Exempel på redan etablerade företagssamarbeten är NCC Nystart för utrikesfödda ingenjörer som är en ettårig utbildning där praktik varvas med teori för att göra deltagarna konkurrenskraftiga i en bransch som har ett stort rekryteringsbehov. SkillEd har också genomfört kompetensutveckling i coachande samtal för medarbetare hos vård- och omsorgsföretaget Aleris, där utgångspunkten är samtalsmetoder i vårdpersonalens vardag.

För mer information:

Mikaela Valtersson, vice VD Kunskapsskolan och ansvarig för SkillEd, 070-212 91 77
Cecilia Alpstig, informationschef Kunskapsskolan, 0733-17 34 25

skilled.se