Kunskapsskolans moderbolag tecknar avtal om pilotprojekt för yrkesutbildning i Indien

Kunskapsskolans moderbolag har tecknat ett avtal med det halvstatliga indiska National Skill Development Corporation. Avtalet innebär att Kunskapsskolan i partnerskap med Manav Rachna University ska skapa utbildningsinnehåll för yrkesförberedande kurser inom IT, retail och beauty/wellness. Projektet finansieras primärt av indiska staten samt med CSR-medel från svenska företag verksamma i Indien.

-Vi har ett gediget kunnande om hur man utformar en personligt anpassad utbildning som ger både kunskaper och förmågor, som till exempel att samarbeta och ta initiativ. Det finns en otroligt stor efterfrågan på det utomlands, säger Cecilia Carnefeldt, vd för Kunskapsskolan Education.

Utbildningsmaterialet ska i ett första skede användas i ett pilotprojekt som omfattar omkring 180 statliga skolor i delstaten Haryana med start i april 2018. Utöver att skapa innehåll till kurserna som kommer att distribueras i en Learning Portal, innebär avtalet också att lärare på dessa skolor utbildas bland annat i personlig handledning.

-Vår utbildningsmodell är inte upphängd på språk, kultur eller läroplan, utan kan anpassas till olika förhållanden runtom i världen. Det gör att vi kan vara med och utveckla andra länders utbildningssystem, samtidigt som vi får med oss värdefulla erfarenheter och relationer hem.

En ny rapport från Stockholms Handelskammare (länk) visar att det finns en stor efterfrågan på utbildningstjänster utomlands och att potentialen för utbildningsexport är god. Cecilia Carnefeldt delar Handelskammarens slutsatser.

-Vi räknar med att vårt engagemang utomlands kommer att fortsätta växa framöver. Utbildning är i min mening den bästa tjänst man kan handla med och handel är viktigt för ett litet land som Sverige. Att vi bygger ett nätverk utomlands skapar också spännande möjligheter till samarbete både för elever och lärare, säger Cecilia Carnefeldt

Vi vet att elever har olika behov och lär sig i olika takt. Därför har vi ett arbetssätt som är personligt utformat och utgår från varje individ. Du har en handledare som inspirerar och regelbundet följer upp dina resultat. Hos oss får du en trygg skola där alla blir sedda och utmanade.