Kurslitteraturpriset firar 10 år – nu startar 2018 års tävling

Nu startar den tionde omgången av Kurslitteraturpriset, Sveriges finaste utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Priset är instiftat av Studentlitteratur och syftar till att visa på kurslitteraturens betydelse för den högre utbildningen i Sverige. Priset är också ett sätt att uppmärksamma och belöna författarnas värdefulla arbete. För mer information, se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Kurslitteraturprisets förstapris delas ut till en bok som förväntas förnya lärandet för en stor målgrupp.

Förstapriset om 150 000 kr delas ut till en bok som förväntas förnya lärandet för en stor målgrupp. Dessutom delas två hederspris om 50 000 kr vardera ut. Är vinnarbidragen ännu opublicerade blir de utgivna med gängse royalty.

Vem kan tävla?
​​Alla vars bidrag riktar sig mot den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla, oavsett ämne. Tävlingen är öppen för manuskript, längre gångna och helt färdiga verk, så länge de inte är kontrakterade på annat förlag. För redan utgivna titlar gäller att utgivningen ska ha skett under innevarande tävlingsår (2018) samt på Studentlitteratur.

Sista inlämningsdatum 3 april
Tävlingen är öppen för bidrag till och med 3 april. Vinnarna offentliggörs 14 juni. Läs mer om tävlingen och hur du skickar in ditt bidrag på www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset.

Prisutdelning i september
Prisutdelningen sker i Stockholm i mitten av september i samband med Studentlitteraturs årliga mingelfest för författare knutna till förlaget. Pristagarna bjuds även på en efterföljande middag på en välrenommerad restaurang för att ytterligare firas för sina insatser.

Tidigare vinnare
Sedan Kurslitteraturpriset instiftades 2009 har bidrag inom så vitt skilda ämnen som medicinsk mikrobiologi och immunologi, språklig sårbarhet, redovisning, byggledning och världens litteraturer belönats. De prisbelönta titlarna har fyllt luckor i utbudet av kurslitteratur, myntat nya begrepp och haft pedagogiskt nytänkande upplägg.

År 2017 gick förstapriset till Modern industriell ekonomi av Mats Engwall, Anna Jerbrandt, Bo Karlson och Per Storm, en modern lärobok som tar både undervisningen i och förståelsen för industriell ekonomi in i framtiden. 2017 års hederspriser tilldelades Omvårdnad & äldre av Kerstin Blomqvist, Anna-Karin Edberg, Marie Ernsth Bravell och Helle Wijk samt Avtal av Rolf Dotevall.

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.