Kurslitteraturprisets hederspris till bok om källkritik i dagens medielandskap

Sigurd Allern och Ester Pollack, båda forskare i journalistik, tilldelas med den kommande boken Källkritik! Journalistik i lögnens tid, Kurslitteraturprisets hederspris 2019. Priset delas ut av Studentlitteratur. – Vårt mål med boken är att stimulera intresset för ett mediekritiskt förhållningssätt, säger Ester Pollack.
Kurslitteraturprisets hederspris 2019 till Sigurd Allern och Ester Pollack

Trots att dagens medielandskap erbjuder all tänkbar fakta ett knapptryck bort sprids falska nyheter, desinformation och propaganda snabbt och enkelt med hjälp av den nya digitala tekniken. Utvecklingen är en utmaning för journalistikens informationskvalitet och nyhetsmediernas roll som informationskälla, granskare och forum för samhällsdebatt.

Kurslitteraturprisets hederspris 2019 tilldelas boken Källkritik! Journalistik i lögnens tid av författarna Sigurd Allern, professor emeritus vid Universitetet i Oslo och tidigare gästprofessor i journalistik vid Stockholms universitet, och Ester Pollack, docent i journalistik vid Stockholms universitet. Boken utkommer i augusti.

Juryns motivering lyder:
”För en angelägen lärobok som tar sig an en klassisk fråga i ny kontext. Källkritik är grundläggande i akademiska studier och källkritikens principer om källors äkthet, trovärdighet och pålitlighet är aktuell för studenter inom alla ämnen, men särskilt viktig för blivande journalister och medievetare. Sigurd Allern och Ester Pollack beskriver med ett sällsynt engagemang och på ett problemorienterat sätt vad källkritik innebär och hur källkritiken utmanas i ett förändrat medielandskap.”

Priset ska inspirera och skapa nytänkande kurslitteratur
Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla vars bidrag riktar sig mot den svenska universitets- och högskolemarknaden kan delta, oavsett ämne. Sammanlagt delas 250 000 kronor i prispengar ut varje år av Studentlitteratur. Kurslitteraturprisets förstapris om 150 000 kronor samt två hederspris som omfattar vardera 50 000 kronor.

Nydanande och pedagogisk bok
I boken Källkritik! Journalistik i lögnens tid diskuterar författarna Sigurd Allern och Ester Pollack, källkritikens villkor, principer och betydelse. Boken är den första studie på svenska som systematiskt analyserar och diskuterar källkritik i relation till journalistikens och nyhetsmediernas uppgifter och utmaningar.

– Boken är nydanande. Den konkretiserar och aktualiserar de dilemman och problem som redaktioner såväl som enskilda journalister möter i sitt dagliga arbete, säger Stefan Persson, VD vid Studentlitteratur och ordförande för Kurslitteraturprisets jury.

Boken vänder sig i första hand till studerande och forskare inom ämnena journalistik och medie- och kommunikationsvetenskap, men också inom andra ämnen. De teman, begrepp och exempel som diskuteras i boken är nyttiga för alla som behöver värdera källors trovärdighet och sanningshalten i den information de möter genom nyhetsmedier, sociala medier och olika internet-källor.

Fakta:

Kurslitteraturprisets hederspris 2019
Kurslitteraturprisets hederspris 2019 tilldelas den kommande boken Källkritik! Journalistik i lögnens tid av författarna Sigurd Allern, professor emeritus vid Universitetet i Oslo och tidigare gästprofessor i journalistik vid Stockholms universitet, och Ester Pollack, docent i journalistik vid Stockholms universitet.

Läs mer om boken Källkritik! Journalistik i lögnens tid
Läs mer om författare Sigurd Allern
Läs mer om författare Ester Pollack

Om Kurslitteraturpriset
Kurslitteraturpriset delas sedan 2009 årligen ut av Studentlitteratur. Prisen syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för den högre utbildningen vid universitet och högskolor i Sverige och belöna författarnas insatser. I år delas priset ut för elfte gången. Samtliga pris delas ut under högtidliga former i Stockholm på Berns den 4 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor för förstapriset och 50 000 kronor vardera för de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset? Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För frågor om boken och Kurslitteraturpriset kontakta:
Ester Pollack, författare och docent i journalistik vid Stockholms universitet
ester.pollack@ims.su.se