Kurslitteraturprisets hederspris till bok om kvalitetsstyrning

Den kommande boken om kvalitetsstyrning, Quality Management: An Introduction, vinner ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2019. Boken är skriven av forskarna Ida Gremyr, vid Chalmers, Bjarne Bergquist, vid Luleå Tekniska Högskola och Mattias Elg, vid Linköpings universitet.
Kurslitteraturprisets hederspris 2019 till Ida Gremyr, Bjarne Bergquist och Mattias Elg.

Hur kan företag och organisationer använda arbetssätt från kvalitetsutvecklingsområdet för att bli hållbara? Hur kan processer och ledarskap utvecklas för att göra verksamheten bättre? Kurslitteraturprisets hederspris 2019, som delas ut av Studentlitteratur, tilldelas den kommande boken Quality Management: An Introduction av författarna Ida Gremyr, biträdande professor vid Chalmers, Bjarne Bergquist, professor vid Luleå Tekniska Högskola och Mattias Elg, professor vid Linköpings universitet, samtliga inom kvalitetsteknik/verksamhetsutveckling.

Juryns motivering lyder:
”För en välskriven och noggrant disponerad bok som är mer av en handledare än ett uppslagsverk. Boken ger en introduktion till kvalitetsstyrning och verksamhetsutveckling med fokus på diskussion av aktuell forskning. Boken riktas till såväl studerande som yrkesverksamma och har medvetet hållits kortfattad, den utgör grund för läsarens fortsatta förkovring genom diskussion och fördjupande artiklar. På så sätt kan den användas i en mängd olika kurser - från introducerande kurser i kvalitetsutveckling till kurser inom organisation och ledarskap.”

– Att få priset känns både roligt och hedrande! Det känns som en bekräftelse både av vårt ämnesområde och dess relevans, och av våra tankar om hur kurslitteratur behöver förändras för att möta nya typer av lärmål och för att hålla jämna steg med både forskning och praktik, säger Ida Gremyr.

Kurslitteraturpriset ska inspirera och skapa nytänkande kurslitteratur
Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla vars bidrag riktar sig mot den svenska universitets- och högskolemarknaden kan delta, oavsett ämne. Sammanlagt delas 250 000 kronor i prispengar ut varje år av Studentlitteratur. Kurslitteraturprisets förstapris om 150 000 kronor samt två hederspris som omfattar vardera 50 000 kronor.

Bra exempel på nytänkande framställning av ett ämne
Boken Quality Management: An Introduction, som utkommer nästa år, behandlar ämnet kvalitetsutveckling, bland annat produktkvalitet, tjänstekvalitet, metoder för produktionsstyrning och verksamhetsutveckling. Ämnet har sin grund i statistiska verktyg och modeller, men har alltmer börjat kretsa kring ledarskap, grupputveckling, kundtillfredsställelse och andra ledarskapsinriktade frågor och innehåll snarare än matematisk statistik.

– Uppmuntran att väcka studenternas lust att diskutera och själva söka sig vidare via forskningsartiklar är en av bokens styrkor, säger Jens Fredholm, förläggare i tillämpad teknik, vid Studentlitteratur.

Fakta:

Kurslitteraturprisets hederspris 2019
Kurslitteraturprisets hederspris 2019 tilldelas de två kommande böckerna Källkritik! Journalistik i lögnens tid av författarna Sigurd Allern, professor emeritus vid Universitetet i Oslo och gästprofessor i journalistik vid Stockholms universitet, och Ester Pollack, docent i journalistik vid Stockholms universitet, och Quality Management: An Introduction av författarna Ida Gremyr, biträdande professor vid Chalmers, Bjarne Bergquist, professor vid Luleå Tekniska Högskola och Mattias Elg, professor vid Linköpings universitet, samtliga inom kvalitetsteknik/verksamhetsutveckling. Respektive hederspris är 50 000 kronor.

Läs mer om författare Ida Gremyr
Läs mer om författare Mattias Elg

Om Kurslitteraturpriset
Kurslitteraturpriset delas sedan 2009 årligen ut av Studentlitteratur. Prisen syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för den högre utbildningen vid universitet och högskolor i Sverige och belöna författarnas insatser. I år delas priset ut för elfte gången. Samtliga pris delas ut under högtidliga former i Stockholm på Berns den 4 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor för förstapriset och 50 000 kronor vardera för de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset? Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För frågor om boken och Kurslitteraturpriset kontakta:
Ida Gremyr, biträdande professor vid Chalmers
ida.gremyr@chalmers.se
013- 317728182

Bjarne Bergquist, professor vid Luleå Tekniska Högskola
Bjarne.Bergquist@ltu.se

Mattias Elg, professor vid Linköpings universitet
mattias.elg@liu.se

Jens Fredholm, förläggare i tillämpad teknik, vid Studentlitteratur
jens.fredholm@studentlitteratur.se

Stefan Persson, VD Studentlitteratur och juryns ordförande
stefan.persson@studentlitteratur.se

Ida Gremyr
Bjarne Bergquist
Mattias Elg

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 152 anställda.

Studentlitteratur och Binogi i samarbete för likvärdigt lärande16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Alla elever ska ha möjlighet att hänga med i undervisningen, oavsett förutsättningar. Därför tar nu Studentlitteratur och Binogi, två kunskaps- och utbildningsföretag med stark förankring i svensk skola, ett gemensamt steg för att ytterligare stärka stödet för elever och lärare. I samband med lanseringen av Studentlitteraturs nya läromedel Helios NO kommer handplockade, flerspråkiga undervisningsfilmer från Binogi att finnas kopplade och tillgängliga via Helios NO:s lärarpaket.

Student får pris för bästa rättsteoretiska examensarbete29.8.2023 14:43:07 CEST | Pressmeddelande

För andra året delas David Reidhavs pris ut för bästa rättsteoretiska examensarbete. När David Reidhav slutade som lektor i allmän rättslära vid Lunds universitet avtackades han av kollegor vid juridiska fakulteten med boken Juridiska grundbegrepp (Studentlitteratur, 2019). Nu används boken som litteratur på den kurs på juristprogrammet där David undervisade. I boken medverkar 14 lärare i rättsteori som kapitelförfattare och all royalty går till priset.