Kurslitteraturprisets hederspris till modern bok om avtalsrätt

Rättspraxis och doktrin spelar idag en viktig roll när det gäller att anpassa avtalsrätten till moderna förhållanden. Genom att den på ett begripligt och överskådligt sätt fångar vad som numera gäller i svensk avtalsrätt belönas boken Avtal med Kurslitteraturprisets hederspris 2017. – Avtalsrätt är ett mycket centralt och praktiskt viktigt rättsområde. Det är därför angeläget att den kurslitteratur som används på universitet och högskolor speglar den utveckling som sker, säger bokens författare Rolf Dotevall.

Den kommande boken Avtal av Rolf Dotevall tilldelas ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2017.

Kurslitteraturpriset är Sveriges främsta utmärkelse till författare av ny kurslitteratur. Alla som har en bokidé för den svenska universitets- och högskolemarknaden kan tävla. I år går ett av hedersprisen och 50 000 kronor till den kommande boken Avtal, med följande motivering från juryn:

”För en modern lärobok på ett område där traditionens makt är stor. I Rolf Dotevalls Avtal ges en gedigen, saklig och initierad redogörelse för den svenska avtalsrätten, samtidigt som författaren med lätt hand väver in utblickar mot engelsk, fransk och tysk rätt. En stringent och engagerad framställning ger studenten både bred och djup kunskap om ett av civilrättens mest centrala områden.”

Bakom boken står Rolf Dotevall, jur. dr och professor i handelsrätt vid Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Avtalsrätt är ett centralt rättsområde som under senare år blivit allt mer omfattande och komplicerat. Till stor del beror denna utveckling på den starkt ökande internationalisering som skett av vårt samhällsliv och utvecklingen på det digitala området.

Syftet med boken Avtal är att ge kunskap om detta rättsområde och spegla den utveckling som skett. Ett annat syfte är att med utgångspunkt i den svenska avtalsrätten ge läsaren vissa insikter i utländsk avtalsrätt och då särskilt engelsk, fransk och tysk rätt. Boken vänder sig till såväl studenter som praktiker.

Om Kurslitteraturpriset

Kurslitteraturpriset delas årligen ut av Studentlitteratur och syftar till att inspirera forskare och lärare att skapa nytänkande och pedagogisk kurslitteratur för universitet och högskola.

Traditionsenligt har även ett förstapris utsetts, Modern industriell ekonomi av Mats Engwall, Anna Jerbrant, Bo Karlson och Per Storm samt ytterligare ett hederspris, Omvårdnad & äldre av Kerstin Blomqvist, Anna-Karin Edberg, Marie Ernsth Bravell samt Helle Wijk. Samtliga pris delas under högtidliga former ut i Stockholm den 14 september. Prissumman, en kvarts miljon kronor, fördelas med 150 000 kronor till förstapriset och 50 000 kronor vardera till de två hederspriserna.

Vill du veta mer om Kurslitteraturpriset och läsa motiveringarna i sin helhet?
Se www.studentlitteratur.se/kurslitteraturpriset

För ytterligare kommentarer kontakta:
Magnus Pettersson Roos, vice VD Studentlitteratur och jurymedlem
E-post: magnus.pettersson.roos@studentlitteratur.se

Studentlitteratur AB är Sveriges ledande utbildningsförlag. I nära samverkan med företrädare för förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning, universitet och högskola samt yrkeslivet utvecklar företaget produkter som stödjer kompetensuppbyggnad längs hela kunskapsresan. Företaget, som är familjeägt, finns i Lund. Studentlitteraturkoncernen omsätter 359 miljoner kronor och har 136 anställda.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.