Ekebygruppen ABEkebygruppen AB

Kvällsöppet ger Uppsalaborna en ännu mer tillgänglig sjukvård

Uppsala Hälsocenter öppnade tidigare i år med målet att Uppsalas invånare ska kunna boka enklare vårdbesök snabbt och med korta väntetider. Nu stärks tillgängligheten med kvällsöppet fram till 20.00 varje vardag, för både psykiska och fysiska besvär.

- Vi vet att det är svårt för många att avsätta tid mitt på dagen för vårdbesök och genom att hålla öppet på kvällarna hoppas vi göra vården enklare för ännu fler, säger Malin Zamac, verksamhetschef och medicinskt ledningsansvarig läkare på Uppsala Hälsocenter.

Lättakuten tar emot patienter som har behov av snabb hjälp från vården men som inte kräver besök på de riktiga akutmottagningarna. Det kan handla om hudproblem, infektioner, smärta eller andra besvär. Även psykiska besvär ingår och det finns goda möjligheter att få snabb kontakt med exempelvis en psykolog.

- Kombinationen av att patienter själva bokar sin tid hos oss via vår hemsida, samt att vi har öppet 8-20 alla vardagar, gör att ingen ska behöva känna att det är krångligt att få hjälp av sjukvården. Oftast kan vi faktiskt erbjuda en tid redan inom 24 timmar, säger Malin Zamac.

Läs mer på https://www.uppsalahalsocenter.se

Om Uppsala Hälsocenter
  • Öppnade i april 2022
  • Nya utökade öppettider, 8-20 alla vardagar, från och med måndag 19 september