Kvartalskommentar: Stabilt kvartal med rekordhög kundnöjdhet avslutar helåret 2020

WSP-koncernen levererar ett stabilt fjärde kvartal som ger ett resultat för helåret som går i linje med bolagets förväntningar. EBITDA-marginalen för helåret ökade något (15,4 procent) jämfört med föregående år (15,1 procent). Under 2020 minskade omsättningen med 0,4 procent jämfört med 2019.

Kvartalet visar på en stabil utveckling där koncernen fortsätter att leverera enligt de mål som sattes i början av pandemin, vilket var att upprätthålla en bra marginal och en stark finansiell ställning.

I Sverige minskade kvartalets intäkter med 5,9 procent och EBITDA-marginalen blev 16,7 procent vilket var något sämre än 2019. För helåret minskade intäkterna med 2,9 procent i Sverige men med bibehållen EBITDA-marginal på 15,7 procent.

– Vi har levererat ett bra resultat för helåret i Sverige, trots ett utmanande år. Vi har försvarat marginalerna och vi har högre kundnöjdhet än någonsin. Det visar att vårt arbete att ligga nära kunderna betalar sig och att vi kunnat leverera god kvalitet trots utmanande omständigheter. Däremot sjönk omsättningen en aning som en följd av att vi minskade ner något på rekryteringstakten, något vi avser justera under 2021.

Håkan Danielsson beskriver utgångsläget för 2021 som gott.

– Det är bra fart i flera av våra sektorer så som miljö, kraftöverföring och infrastruktur. Här finns fortsatt en god efterfrågan på våra tjänster. Och beskedet att vi avser att förvärva den globala miljökonsulten Golder togs väl emot av marknaden och stärker oss ytterligare inom det gröna tjänsteområdet. Vår målsättning är att fortsätta växa under 2021, både genom en ökad rekryteringstakt och att söka möjliga förvärv inom prioriterade områden.

Läs mer om WSP-koncernens årsresultat här.

Höjdpunkter under året

• WSP en av huvudspelarna när första steg mot elväg för tung trafik tas – WSP står för vägplanen Örebro-Hallsberg
  • WSP släpper rapporten ”Sverige och 20-talets vattenutmaningar – Så påverkas staden, näringslivet och medborgarna” som pekar på utmaningar, sårbarheter och lösningar för en framtidssäkrad svensk vattenförsörjning
  • WSP fick uppdraget att utföra lokaliseringsutredning för ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö, en sträcka på cirka tio kilometer i bergtunnel.
  • WSP tecknar ramavtal med spårvägen i Oslo
  • WSP lyfter behovet av underhåll och förädling av det redan byggda i rapporten ”Sverige behöver renoveras - Status, behov och sårbarheter i våra gemensamma tillgångar” som visar att branschens oro för el- och vattenförsörjning är särskilt högt.
  • WSP aviserar att koncernen har för avsikt att förvärva miljökonsulten Golder med 7000 medarbetare världen över.

Håkan Danielsson, vd WSP Sverige. Bilden får användas fritt av tredje part. Foto: Oskar Hjelm

Så utmanas Sveriges elsystem enligt ny kartläggning – skillnaderna i landet är stora22.2.2021 06:12:00 CET | Pressmeddelande

Fram till 2045 kommer Sveriges totala elanvändning att öka med mellan 40 och 60 procent. Mot bakgrund av detta har analys- och teknikkonsultföretaget WSP gjort en genomlysning av svenska kommuners förutsättningar. Resultatet visar att bristerna kring elförsörjningen kommer bli påtagliga på fler håll framöver. En rejäl ökning av vindkraft samt ny teknik för lagring väntas bli lösningen, men först behöver ansvarsfrågan redas ut, menar WSP.