Kvartalskommentar: WSP levererar kvartalsresultat i linje med förväntan

Resultatet för det tredje kvartalet ligger i linje med den tidigare kommunicerade ökade förväntan på årets resultat. WSP-koncernen har haft en organisk tillväxt i alla segment och gynnsamma resultat från de senaste förvärven.

Omsättningen ökade med 20,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Ökningen är driven av den senaste tidens förvärv såväl som en generell organisk tillväxt på 4,3 procent, där alla segment haft organisk tillväxt.

EBITDA-marginalen för kvartalet nådde 18,6 procent jämfört med 17,6 procent samma kvartal 2020. De senaste förvärven som i sig haft högre marginaler, ligger bakom den ökade marginalen men också en starkare marknad i flertalet regioner.

I WPS Sverige har marginalen varit stabil under kvartalet. Omsättningen har dock minskat under en period, men är på väg upp igen.

– Vi har lyckats hålla i effektiviteten och vi gör därmed ett helt ok kvartal. Däremot ser vi att vi behöver öka tillväxttakten inom ett par områden för att inte tappa fart. Vi har fortsatt en bra marknad och vi har en god orderstock framåt, men det är stor konkurrens om både uppdragen och kompetensen. Det är en ökad rörlighet i hela branschen och det märks även hos oss. Vi behöver knyta till oss ytterligare kompetens för att möta efterfrågan som kommer med klimatomställningen, till exempel inom energi men också genom alla de satsningar som sker i norra Sverige nu.

WSP-koncernens kvartalsrapport finns i sin helhet att läsa på wsp.com.

Höjdpunkter under kvartalet

Håkan Danielsson, vd WSP Sverige. Bilden får användas fritt av tredje part.

WSP är ett av världens ledande konsultbolag och rådgivare inom samhällsutveckling. Vi utvecklar allt ifrån städer och transportsystem till vattenförsörjning och höga hus. Med 50 000 medarbetare i över 40 länder samlar vi experter inom analys och teknik, för att framtidssäkra världen. I Sverige har vi omkring 4 200 medarbetare.

WSPs årliga studenttävling avgjord – lösning där infångad koldioxid blir algnäring30.11.2021 07:20:00 CET | Pressmeddelande

Effektiv koldioxidlagring är en av förutsättningarna för att Sverige ska nå målet om nollnettoutsläpp till 2045. Men hur ska visionen bli verklighet? Det fick studenter på universitet och högskolor över hela Sverige fundera på under 100 intensiva timmar i WSPs årliga innovationstävling 100H. Det vinnande bidraget fick juryn på fall genom att presentera ett cirkulärt kretslopp där koldioxid går från avfall till en råvara och värdefull resurs.