Kvartalskommentar: WSP levererar kvartalsresultat i linje med förväntan

Resultatet för det tredje kvartalet ligger i linje med den tidigare kommunicerade ökade förväntan på årets resultat. WSP-koncernen har haft en organisk tillväxt i alla segment och gynnsamma resultat från de senaste förvärven.

Omsättningen ökade med 20,1 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Ökningen är driven av den senaste tidens förvärv såväl som en generell organisk tillväxt på 4,3 procent, där alla segment haft organisk tillväxt.

EBITDA-marginalen för kvartalet nådde 18,6 procent jämfört med 17,6 procent samma kvartal 2020. De senaste förvärven som i sig haft högre marginaler, ligger bakom den ökade marginalen men också en starkare marknad i flertalet regioner.

I WPS Sverige har marginalen varit stabil under kvartalet. Omsättningen har dock minskat under en period, men är på väg upp igen.

– Vi har lyckats hålla i effektiviteten och vi gör därmed ett helt ok kvartal. Däremot ser vi att vi behöver öka tillväxttakten inom ett par områden för att inte tappa fart. Vi har fortsatt en bra marknad och vi har en god orderstock framåt, men det är stor konkurrens om både uppdragen och kompetensen. Det är en ökad rörlighet i hela branschen och det märks även hos oss. Vi behöver knyta till oss ytterligare kompetens för att möta efterfrågan som kommer med klimatomställningen, till exempel inom energi men också genom alla de satsningar som sker i norra Sverige nu.

WSP-koncernens kvartalsrapport finns i sin helhet att läsa på wsp.com.

Höjdpunkter under kvartalet

Håkan Danielsson, vd WSP Sverige. Bilden får användas fritt av tredje part.

Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.

Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.

Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.

Ny rapport: Här är Sveriges mest robusta kommuner28.11.2023 07:28:00 CET | Pressmeddelande

Nu släpper strategi- och teknikkonsultföretaget WSP rapporten "Regionernas Kamp", som rankar Sveriges 290 kommuner utifrån deras robusthet. Nacka, Täby och Kungsbacka toppar rankningen och analysen visar att pendlingskommuner nära större städer är de som har bäst förmåga att stå emot kriser och hantera förändringar. Rapporten tar i år också ett större grepp på trygghet och kommunernas brottsförebyggande arbete.