Socialdemokraterna Haninge

Kvarts miljoner kronor extra till fritidsverksamheten i Haninge

Fritidsverksamheten i Haninge får ett tillskott på 240024 kronor. Det stod klart när Regeringen igår beslutade om att anslå 50 miljoner kronor för att stärka fritidsverksamheten för unga runt om i landet.

Socialdemokraterna i Haninge välkomnar dagens regeringsbeslut och menar att pengarna kommer göra skillnad för kommunens unga.

–        Fritidsgårdar fyller en viktig funktion i vårt samhälle, i synnerhet ger de många unga en meningsfull fritid. Med regeringens satsning kan vi ytterligare stärka fritidsverksamheten i Haninge säger Meeri Wasberg (S) kommunstyrelsens ordförande i Haninge.

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) får nui uppdrag att fördela dessa medel och följa upp satsningen. Syftet är att unga i åldern 13–20 år ska kunna delta i mer verksamhet och få ut mer av deltagandet. Kommuner som vill delta ska rekvirera medel hos MUCF senast den 30 november 2018.

Satsningen på fritidsverksamhet för unga bygger på en överenskommelse mellan den S-ledda regeringen och Vänsterpartiet.

Mer pengar under 2018 till fritidsverksamhet för unga

Socialdemokraterna Haninge
Rudsjöterrassen 3
136 40 Haninge Kommun

08-745 40 74http://socialdemokraternahaninge.se/

Socialdemokraterna i Haninge arbetar för ett starkare samhälle och ett tryggare Haninge.

Följ Socialdemokraterna Haninge

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Socialdemokraterna Haninge

8734 barnfamiljer i Haninge kan få mer tid varandra.29.8.2018 13:16Pressmeddelande

Socialdemokraterna vill införa en extra veckas ledighet för föräldrar, en familjevecka. Den svenska välfärdsmodellen bygger på att det går att kombinera arbete och föräldraskap, bland annat genom en utbyggd barnomsorg och föräldraförsäkring. Socialdemokraterna tar nu ytterligare ett steg och föreslår i sitt valmanifest en extra veckas ledighet att ta ut i samband med skollov, studiedagar eller terminsstart. I Haninge innebär detta att 8734 barnfamiljer kan få mer tid varandra. Så underlättar Socialdemokraterna vardagen för föräldrar som jobbar och ser till att fler kan arbeta heltid.