Kvinnliga bolag är undervärderade

Trots att var tredje bolagsgrundare är kvinna, går bara en procent av Sveriges riskkapital till dessa företag.

Kontorshotell. Foto: CoWomen, Unsplash, CC-licens

Maria Paulsson Rönnbäck, grundare och vd för Astrid Wild, tror att en anledning är att de flesta som jobbar med riskkapitalinvesteringar är män.

Det största problemet är ”unconscious bias”, eller omedvetna fördomar. Detta menar Marie Louise Sunde, medgrundare av Equality Check. Hon menar att man regelmässigt undervärderar projekt grundade av kvinnor.

Under 2018 minskade kvinnors entreprenörskap med 30 procent. Frågan är vad som krävs för att fler kvinnor ska våga starta företag.

“Man kanske behöver söka efter kvinnliga entreprenörer för att vända trenden. Jag tror att många sitter hemma med bra idér och inte vågar ta steget. Men har man stödet och vet var man kan vända sig för att få hjälp då kommer man våga. ”, säger Malin Bruset, grundare av Grogro.

“Det finns stereotyper för hur en företagsledare ser ut, och den stereotypen måste brytas ner. Jag tror att det krävs många kvinnliga förebilder som man kan se upp till”, säger Livia Moore, europeisk marknadschef på Antler.

Kontorshotell. Foto: CoWomen, Unsplash, CC-licens

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal fyra år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.