Kvinnor går miste om 3 100 kronor varje månad

Efter att faktorer som påverkar lönen rensats bort tjänar kvinnor i Juseks medlemsgrupper 3 100 kronor mindre än män, varje månad. I privat sektor är löneskillnaderna störst. Det framgår av ny lönestatistik som Jusek presenterar inför Internationella kvinnodagen.

– Vår statistik visar att det finns oförklarade löneskillnader för högutbildade kvinnor med en stark position på arbetsmarknaden. Skillnaderna mellan sektorerna kan bero på att lokal facklig närvaro saknas på många håll i privat sektor och att alla inte omfattas av kollektivavtal. Frånvaro av till exempel föräldralön kan göra att löneskillnaderna blir större, säger Maria Arrefelt, förhandlingschef privat sektor på Jusek.

Nya siffor från Jusek visar på stora löneskillnader mellan män och kvinnor trots justering för faktorer som påverkar lönen. Löneskillnaden är rensad för effekter av erfarenhet, sektor, befattning, bransch, deltid och geografi. Resultatet är en löneskillnad på 3 100 kronor varje månad, vilket innebär ett lönegap på fem procent.

Störst är löneskillnaderna bland ekonomer. Minst är de bland samhällsvetarna. Siffrorna bygger på lönestatistik från över 28 000 jurister, ekonomer, kommunikatörer, personalvetare, samhällsvetare och systemvetare som är medlemmar i Jusek. Löneskillnaderna skiljer sig också åt i olika sektorer. De är klart större i privat sektor jämfört med i offentlig. I privat sektor är gapet uppemot åtta procent, inom kommunerna är gapet bara två procent.

Analyser som Jusek har genomfört pekar på att kvinnor har mer att vinna på att ha lönesamtal än män. Medlemmar som har haft lönesamtal har en högre lön än de som inte har haft det, och vinsten för kvinnor är mer än dubbelt så stor för kvinnor som för män.

- Resultaten pekar på att kvinnor har mycket att vinna på att ha lönesamtal. Det tar inte bort hela gapet, men det bidrar till att löneskillnaderna minskar. För de arbetsgivare som vill rekrytera och behålla duktiga medarbetare är könsneutrala löner en självklarhet, säger Lena Emanuelsson, förhandlingschef offentlig sektor på Jusek.

Se tabeller för resultaten nedan.

Maria Arrefelt, förhandlingschef privat sektor, 070-665 29 64, maria.arrefelt@jusek.se
Lena Emanuelsson, förhandlingschef offentlig sektor, 070-665 29 43 lena.emanuelsson@jusek.se

Tabeller löneskillnader män och kvinnor
Statistiken bygger på lönestatistik från över 28 000 Jusekmedlemmar. Även chefer ingår i underlaget.

Lönegap mellan män och kvinnor per utbildningsgrupp
Justering har gjorts utifrån följande lönepåverkande faktorer: erfarenhet (år sedan examen), sektor, befattning, bransch, deltid och geografi. Detta gör att den återstående skillnaden i genomsnittlig lön mellan kvinnor och män inte beror av eventuella skillnader inom ovan nämna faktorer.

Grupp

Justerat lönegap, i kronor

Justerat lönegap, i procent

Alla

-3 117 kr

Jurister

-2 796 kr

Ekonomer

-4 640 kr

IT-akademiker (systemvetare)

-2 584 kr

Personalvetare

-2 368 kr

Samhällsvetare

-2 111 kr

Kommunikatör

-1 174 kr (signifikant på 90 %- nivå)

-2,88% (signifikant på 90%- nivå)

Snittlöner per utbildningsgrupp – inte justerade för lönepåverkande faktorer

Grupp

Kommunikatör

41 945 kr

41 350 kr

Löneskillnader mellan män och kvinnor per sektor

Sektor

Justerat lönegap i kronor

Justerat lönegap i procent

Privat sektor

-5 119 kr

Statlig sektor

-1 503 kr

Kommunal sektor

-1 124 kr

Landsting

-1 494 kr

Snittlöner per sektor – inte justerade för lönepåverkande faktorer

Sektor

Mäns ojusterade snittlön

Kvinnors ojusterade snittlön

Kvinnors lön av mäns i procent

Privat sektor

57 903 kr

51 536 kr

Statlig sektor

47 550 kr

43 954 kr

Kommunal sektor

46 241 kr

42 872 kr

Landsting

49 089 kr

45 563 kr

Svenska kyrkan

48 620 kr

43 834 kr

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lärande i arbetet förbättrar systemvetares arbetsmiljö15.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Systemvetarna är den av Juseks utbildningsgrupper som är mest nöjd med sitt arbete. Samtidigt får endast hälften utlopp för sin kreativitet och endast två av tre upplever att de lär sig nytt i arbetet. Det gör systemvetarna mindre nöjda med jobbet. Jusek offentliggör idag en omfattande kartläggning av systemvetarnas arbetsmiljö och visar vilka faktorer som är viktigast för att förbättra deras välbefinnande i arbetet.