ManpowerGroup

Kvinnor lockas mer av ett större lönekuvert än män

Dela

Vill du rekrytera kvinnor? Då ska du erbjuda ett större lönekuvert. Framförallt är det kvinnor mellan 25 och 44 år som lockas av en högre lön – och det är också en viktig faktor som får dem att stanna på sin nuvarande arbetsplats. För män i samma ålder är lönen inte lika viktig. Det visar en undersökning som ManpowerGroup har genomfört bland över 1 000 arbetande personer i Sverige och Norge.

– Jag ser det som utmärkt att så många kvinnor nu ställer krav på en bra lön. Alltför många kvinnor har hört sedan de var små att deras manliga motsvarigheter kommer att tjäna mer än dem. Så ska det inte behöva vara. Jämställda löner borde vara en självklarhet, säger Mikael Jansson, vd för ManpowerGroup i Sverige.

Vilka är de främsta faktorerna som skulle locka dig till ett nytt jobb? För kvinnor i åldern 25–44 år är löftet om en högre lön den främsta faktorn som skulle få dem att byta arbetsgivare. För kvinnor mellan 25–34 år svarar en femtedel, 20 procent, att högre lön är den viktigaste faktorn. Motsvarande siffra för män i samma åldersspann är 9 procent, som istället tycker att möjligheten att utveckla nya färdigheter är viktigast. För kvinnor och män mellan 35–44 års ålder är motsvarande siffra 22 respektive 18 procent.

Lönen en hygienfaktor, men inte det enda som spelar roll
Skillnaden i synen på lönen jämnar ut sig i takt med att kvinnor och män blir äldre, men pengar fortsätter vara en viktig faktor som lockar folk till att byta jobb – och få dem att stanna. Men när det gäller att locka till sig nya medarbetare så är det inte bara lönen som spelar roll. Undersökningen ger också insikter i fler framgångsfaktorer för rekryteringen. Personlig utveckling, utmaningar, flexibilitet och att känna ett starkt syfte är viktigt för både kvinnor och män, i alla åldrar.

– När det är stor efterfrågan på folk så kan kandidater med rätt kunskaper välja bland jobben. Därför är det viktigare än någonsin för arbetsgivarna att veta hur de ska locka till sig talangerna och få dem att stanna. En sjyst lön är förvisso en hygienfaktor, men det räcker inte på långa vägar för att vara en bra arbetsplats där folk vill vara långsiktigt, säger Mikael Jansson.

De flesta gillar sitt jobb – men är ändå intresserade av att byta
Undersökningen visar också att nästan åtta av tio, 77 procent, tycker om sitt jobb. Ändå svarar 42 procent att de är intresserade av att hitta ett bättre jobb. Vid en internationell jämförelse bland de femton länder som ingick i undersökningen så tycker medarbetarna generellt om sitt jobb – utom i Japan och Israel. Där svarar bara 45 procent respektive 39 procent att de gillar sitt jobb.

Bilagor:
• Tipslista: Fem framgångsfaktorer för att locka till sig talangerna
• Om undersökningen What Workers Want

För mer information, kontakta gärna:
Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

Fem framgångsfaktorer för att locka till sig och behålla medarbetare

1. Kompensation
Lönen är tveklöst enormt viktig för att locka till sig medarbetare. Men det handlar inte bara om lön – annan typ av kompensation spelar också roll. Bli kreativ med vad du kan erbjuda dina anställda, till exempel med pengar till kompetensutveckling eller avbetalning av studielån.

2. Utveckling
Fokus på den personliga utvecklingen skapar motiverade medarbetare. Det är viktigt att utvärdera och ha en löpande dialog mellan chef och medarbetare om karriärresan. Att sätta mätbara mål och utgå från data bidrar till en ökad kvalitet i utvärderingarna.

3. Utmaningar
Att bli utmanad på jobbet är viktigt för arbetsglädjen. Bidra till medarbetarnas kompetensutveckling, inte bara genom utbildningar utan även genom att låta dem byta roller, rotera arbetsuppgifter och jobba i nya team. Omväxling förnöjer!

4. Flexibilitet
Balans i livet och flexibilitet är A och O för att locka till sig talanger och det innebär olika saker beroende på var man befinner sig i livet. Hjälp medarbetarna lösa livspusslet genom att ha fokus på vad de levererar, snarare än från var och exakt när de arbetar.

5. Syfte
Medarbetare vill vara stolta över vem de arbetar för och vad de arbetar med. Starka arbetsgivarvarumärken med ett gott rykte och en möjlighet att göra skillnad är en drömarbetsplats för de flesta.

Om undersökningen What Workers Want
ManpowerGroups undersökning What Workers Want baseras på en enkätundersökning till drygt 14 000 personer i 15 olika länder för att kartlägga vad som attraherar dem till en arbetsgivare. I Sverige och Norge har 1 018 personer svarat på enkäten. Undersökningen genomfördes i december 2018 och ligger till grund för rapporten What Workers Want, som lanserades i samarbete med World Economic Forum 2020 i Davos. Läs mer om undersökningarna samt de internationella resultaten på https://insikt.manpowergroup.se/talent-shortage

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Gustavlundsvägen 18
16102 Bromma

020-375 375http://www.manpowergroup.se

Om ManpowerGroup
ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta, utveckla och leda talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. Våra innovativa lösningar hjälper varje år organisationer att hitta rätt kompetens samtidigt som vi sätter människor i arbete. ManpowerGroup™ i Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige. 



Följ ManpowerGroup

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från ManpowerGroup

Prognos: Arbetsgivare fruktar sämre arbetsmarknad än under finanskrisen9.6.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Den globala hälsokrisen slår hårt mot sysselsättningen i Sverige under det kommande kvartalet, enligt en prognos från svenska arbetsgivare. Prognosen är en av de svagaste i hela Europa. Sysselsättningstrenden ligger på dystra -12 procent för det tredje kvartalet 2020, en minskning på hela 22 procentenheter jämfört med prognosen inför andra kvartalet. Det visar ManpowerGroups Arbetsmarknadsbarometer.

Digitala matchningstjänster för jobb under coronakrisen25.5.2020 07:53:56 CESTPressmeddelande

Coronapandemin har lett till att tjänster som hjälper folk ut på arbetsmarknaden har flyttat till digitala kanaler, vilket gör att fler får tillgång till hjälpen oavsett var i landet man befinner sig. Bara under april kom 100 personer i arbete efter att ha gått stöd- och matchningsprogrammet hos Manpower. Arbetsförmedlingen öppnar nu upp för att fler arbetssökande ska få ta del av tjänsten.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum