​Kvinnor tror inte på jämställda löner i framtiden

Bara var tredje kvinna i Sverige tror att det är möjligt att komma ifatt männen lönemässigt till år 2030. De svenska männen däremot – samt unga i åldersgruppen 18-29 år – är betydligt mer optimistiska om möjligheterna att uppnå jämställda löner, visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

För de flesta svenskar är det självklart att vi bör ha lika lön för män och kvinnor i framtiden, visar undersökningen Manpower Work Life. Men när frågor ställs om detta också är sannolikt, förändras bilden markant. Endast var tredje kvinna i befolkningen, 32 procent, är optimistisk och tror att kvinnorna hunnit ifatt männen lönemässigt om 15 år. Bland de svenska männen däremot svarar betydligt fler, 58 procent, att de tror på lika lön vid den tidpunkten.

-Sverige har fortsatt en i stora delar könssegregerad arbetsmarknad. Precis som många kvinnor i undersökningen med lång arbetslivserfarenhet tror jag inte att jämställda löner kommer av sig självt. Vi måste alla arbeta aktivt och medvetet för att inkludera kvinnor i rekryteringar och vid befordran, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Unga män och kvinnor i åldern 18-29 år är mycket mer optimistiska om jämställda löner än övriga åldersgrupper. Hela 61 procent tror på den utvecklingen till 2030.

-Det är hoppfullt och bra att unga människor tror på jämställda löner. De är med och ställer kraven, både som anställda och som de som rekryterar i framtiden, säger Lars Forseth.

Fakta från ManpowerGroups nya Work Life-undersökning om framtidens arbetsliv:

• 95 procent av kvinnorna och 90 procent av männen anser att det är önskvärt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 45 procent i befolkningen i stort tror att det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 32 procent av kvinnorna tror det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 58 procent av männen tror det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.
  • 61 procent i åldersgruppen 18-29 år tror det är sannolikt med lika lön för män och kvinnor 2030.

4 266 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Läs mer om undersökningen här.

Läs också ManpowerGroups rapport 7 steg till ett mer jämlikt företag med konkreta råd om ett jämställt arbetsliv.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.