Kvinnors företagande varierar stort mellan svenska kommuner

Utvecklingen mot ett mer jämställt företagande går långsamt. Knappt en tredjedel av Sveriges företagare är kvinnor och variationen är stor mellan landets kommuner. Det visar en ny rapport från Unionen.

Sedan år 2008 har andelen kvinnor som driver företag ökat med ynka två procentenheter. År 2008 var andelen kvinnor som drev ett företag 29 procent och år 2017 hade siffran ökat till 31 procent. Det visar en ny analys som Unionen gjort av kvinnors företagande.

– Utvecklingen mot ett mer jämställt företagande går långsamt. Det är viktigt att förstå vad som påverkar beslut och attityder. Socialförsäkringssystemet måste anpassas på ett sätt som underlättar för alla företagare. Det är särskilt viktigt för kvinnor som har mer att förlora på att byta en trygg anställning mot att driva eget, säger Henrik Ehrenberg, samhällspolitisk chef Unionen.

Unionens rapport visar att andelen kvinnliga företagare varierar stort mellan olika kommuner. Högst andel kvinnliga företagare finns i kommuner i Stockholms och Skåne län medan kommunerna med lägst andel kvinnliga företagare finns i Jönköping, Norrbotten och Östergötlands län. Gemensamt för samtliga kommuner är att det inte finns någon kommun där kvinnor är i majoritet bland de som driver eget företag.

I kommuner där branscher som företagstjänster, information och kommunikation samt finans är relativt stora är andelen kvinnliga företagare högre. När kommunen domineras av traditionellt mansdominerade branscher som tillverkning- och utvinning, byggverksamhet samt jordbruk, skogsbruk och fiske är andelen kvinnliga företagare låg.

– Näringslivsstrukturen är en viktig faktor som kan hjälpa oss att förstå varför vissa kommuner har få kvinnliga företagare, menar Henrik Ehrenberg.

– Kommuner och regioner måste arbeta strategiskt med att främja kvinnors företagande, dels genom att skapa bra villkor för kvinnor att starta företag i branscher där de redan är verksamma, men också genom att främja kvinnors företagande i branscher där kommunen vill se fler företag i framtiden, säger Henrik Ehrenberg.

En stor utmaning är att bryta den branschvisa könssegregeringen. Redan i gymnasiet uppstår en ojämn könsfördelning i val av program som i förlängningen påverkar vilken typ av företag kvinnor startar.

– Ett sätt att påverka unga kvinnor att se möjligheterna är att uppmärksamma framgångsrika kvinnor som driver stora företag med hög omsättning och många anställda, gärna inom IT och andra mansdominerade branscher, säger Henrik Ehrenberg.

De tio kommunerna med störst andel kvinnliga företagare år 2017

Toppkommuner                               andel kvinnor i procent

1. Lidingö (Stockholms län)            43,80
  2. Danderyd (Stockholms län)         42,69
  3. Vaxholm (Stockholms län)          39,08
  4. Perstorp (Skåne län)                     38,33
  5. Höganäs (Skåne län)                    38,02
  6. Täby (Stockholms län)                 37,53
  7. Ystad (Skåne län)                         37,17
  8. Lund (Skåne län)                          36,71
  9. Nacka (Stockholms län)               36,50
  10. Lomma (Skåne län)                      36,06

Bottenkommuner                             andel kvinnor i procent

1. Pajala (Norrbottens län)               19,34
  2. Aneby (Jönköpings län)               20,65
  3. Storfors (Värmlands län)              20,97
  4. Bräcke (Jämtlands län)                 21,18
  5. Munkedal (Västra Götalands län)21,32
  6. Tanum (Västra Götalands län)     21,74
  7. Sävsjö (Jönköpings län)               22,06
  8. Färgelanda (Västra Götalands län)22,26
  9. Mellerud (Västra Götalands län)  22,27
  10. Överkalix (Norrbottens län)         22,3

Så stor andel av företagarna är kvinnor i respektive län

1. Stockholm              34,21%
  20. Norrbotten              28,18%
  21. Jönköping               27,72%

Om rapporten Kvinnors företagande

I rapporten Kvinnors företagande regionalt analyserar Unionen kvinnors företagande på kommunal och regional nivå. Analysen har gjort med hjälp at statistik från SCB:s registerbaserade arbetsmarknadsstatistik (RAMS) med data från 2008 till 2017.

Därutöver användes en enkätundersökning bland 1860 företagare som SKOP genomförde på beställning av Unionen mellan november 2016 och januari 2017.

Kontakta: Johanna Gréen, pressekreterare, 072- 469 05 91, johanna.green@unionen.se

Unionen – vi skapar framgång genom utveckling, trygghet och glädje i arbetslivet. Unionen är Sveriges största fackförbund med 660 000 medlemmar och drygt 30 000 förtroendevalda. Följ oss på www.unionen.se – www.twitter.com/unionen – facebook.com/unionensverige – www.unionenopinion.se

08-504 151 00http://www.unionen.se/opinion

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser.

Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.