KYH tar ytterligare marknadsandelar och ökar försprånget mot konkurrenterna

Den 12 januari presenterade Myndigheten för yrkeshögskola sitt beslut av beviljade yrkeshögskoleutbildningar för 2023. Totalt beviljades 420 utbildningar varav 12 tilldelades KYH yrkeshögskola, som därmed drar ifrån och ökar sin marknadsandel inom området samhällsbyggnad.
KYH utökar sin marknadsandel inom samhällsbyggnad

Inom området samhällsbyggnad hade KYH år 2022 13,3 procent av marknaden men med årets tilldelning rycker de ifrån och landar på 14,8 procent, med Yrkesakademin YH AB som största konkurrent på 10,6 procent. KYH fortsätter därmed att vara störst i Sverige på yrkeshögskoleutbildningar inom samhällsbyggnad, och kvarhåller sin plats som en av de tio största yrkeshögskolorna totalt sett.

- Vi är otroligt stolta över vår tilldelning som är ett bevis på ett fortsatt starkt förtroende för oss som utbildningsanordnare. Vi har ett nära samarbete med näringslivet vilket gör att vi kan ta fram kvalitativa utbildningar som ligger i framkant och möter framtidens kompetensbehov, säger Christina Frisk, verksamhetschef KYH.

Nya utbildningar och nya platser

Årets tilldelning innefattar åtta helt nya utbildningar som ej bedrivits tidigare samt förtroendet att bedriva utbildning på fem nya platser: Gällivare, Örnsköldsvik, Skellefteå, Gotland och Härnösand.

-  Vi är jätteglada över att bryta ny mark med både nya samarbetsorter i hela Sverige och inom nya utbildningsområden. Vi ser fram emot att erbjuda nya och spännande utbildningar, säger Erik Wallin, tf affärsutvecklingschef KYH.

Tillsammans med de utbildningar som tidigare beviljats för KYH innebär detta att KYH totalt erbjuder 33 utbildningsstarter höstterminen 2023 på 18 orter i landet. Ansökan öppnar den 1 februari och samtliga utbildningar finns då tillgängliga för ansökan på kyh.se.

KYH utökar sin marknadsandel inom samhällsbyggnad

Om KYH

KYH tillhör idag topp 10 största yrkeshögskolor i Sverige och erbjuder kvalitativa yrkeshögskoleutbildningar inom samhällsbyggnad, ekonomi och IT. Vi är auktoriserade av Almega Utbildningsföretagen och en del av AcadeMedia. Se mer på kyh.se.