Kylig vår leder till högtryck på sol- och badresor i sommar

Den mycket sena och kyliga våren har skapat rush efter sol- och badsemestrar i sommar. Bokningarna till sol- och baddestinationer ökar med 5 procent jämfört med redan rekordhöga nivåer i fjol. Mest populära resmål för sommarens strandsemestrar är Kreta, följt av Mallorca och Rhodos. Detta visar ny bokningsstatistik från Ticket.

- Efter en ovanligt sen och kall vår vill många svenskar säkra lite värme i sommar med en semester kring Medelhavet. En skön och avkopplande sol- och badresa till bekväma charterdestinationer är då extra populärt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Researrangörernas utveckling av olika rese- och boendekoncept har tagit fart under de senaste åren. Numera finns det hotellalternativ för alla typer av resenärer; vuxna par som reser utan barn kan bo på hotell med 16-årsgräns, barnfamiljer prioriterar hotell med barnklubbar och familjeanpassade aktiviteter, medan trendkänsliga resenärer kan värdera hotellets inredning och design högt.

Denna utveckling har lett till att fler och fler svenska resenärer fått upp ögonen för smidiga och bekväma charterresor, vilket också syns i bokningsstatistiken. Inför sommarens resor ökar charterbokningarna med 5 procent, från redan rekordhöga nivåer sommaren 2017. Kreta toppar listan över mest populära charterresmål och kniper förstaplatsen från Mallorca. Den populära spanska ön hamnar dock på en andraplats, framför trean Rhodos. Turkiets återkomst syns även i charterbokningarna där turkiska Antalyakusten är sommarens stora raket, med en bokningsökning på drygt 150 procent jämfört med sommaren 2017.

Grekland toppar med god marginal listan över mest bokade charterlandet. Utöver Kreta och Rhodos är även Kos, Zakynthos, Samos, Santorini och Korfu mycket populära öar att besöka i sommar.

- Grekland har så mycket att erbjuda och det är roligt att se att många resenärer hittar till de mindre öarna i den grekiska övärlden. Exempelvis vackra Samos och mysiga Skiathos kommer starkt inför sommarens härliga badsemestrar, säger Katarina Daniels.

Mest populära charterdestinationerna sommaren 2018

1. Kreta (2)
2. Mallorca (1)
3. Rhodos (3)
4. Cypern (4)
5. Split (5)
6. Alanya (7)
7. Kos (6)
8. Gran Canaria (9)
9. Zakynthos (8)
10. Samos (ny)

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.

Ticket tipsar: Ett annat London – bortom Piccadilly Circus28.9.2018 15:40Pressmeddelande

London är en av svenska resenärers favoritstäder och toppar med råge listan över höstens mest populära weekendresmål. Många som besöker London tillbringar merparten av semestern i stadskärnan runt Oxford Street, West End, Piccadilly Circus och Covent Garden – men London bjuder på så mycket mer än dessa klassiska, och ofta överfulla, turiststråk. Våga gå utanför de upptrampade stigarna för en ny Londonupplevelse.