Kylig vår leder till högtryck på sol- och badresor i sommar

Den mycket sena och kyliga våren har skapat rush efter sol- och badsemestrar i sommar. Bokningarna till sol- och baddestinationer ökar med 5 procent jämfört med redan rekordhöga nivåer i fjol. Mest populära resmål för sommarens strandsemestrar är Kreta, följt av Mallorca och Rhodos. Detta visar ny bokningsstatistik från Ticket.

- Efter en ovanligt sen och kall vår vill många svenskar säkra lite värme i sommar med en semester kring Medelhavet. En skön och avkopplande sol- och badresa till bekväma charterdestinationer är då extra populärt, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Researrangörernas utveckling av olika rese- och boendekoncept har tagit fart under de senaste åren. Numera finns det hotellalternativ för alla typer av resenärer; vuxna par som reser utan barn kan bo på hotell med 16-årsgräns, barnfamiljer prioriterar hotell med barnklubbar och familjeanpassade aktiviteter, medan trendkänsliga resenärer kan värdera hotellets inredning och design högt.

Denna utveckling har lett till att fler och fler svenska resenärer fått upp ögonen för smidiga och bekväma charterresor, vilket också syns i bokningsstatistiken. Inför sommarens resor ökar charterbokningarna med 5 procent, från redan rekordhöga nivåer sommaren 2017. Kreta toppar listan över mest populära charterresmål och kniper förstaplatsen från Mallorca. Den populära spanska ön hamnar dock på en andraplats, framför trean Rhodos. Turkiets återkomst syns även i charterbokningarna där turkiska Antalyakusten är sommarens stora raket, med en bokningsökning på drygt 150 procent jämfört med sommaren 2017.

Grekland toppar med god marginal listan över mest bokade charterlandet. Utöver Kreta och Rhodos är även Kos, Zakynthos, Samos, Santorini och Korfu mycket populära öar att besöka i sommar.

- Grekland har så mycket att erbjuda och det är roligt att se att många resenärer hittar till de mindre öarna i den grekiska övärlden. Exempelvis vackra Samos och mysiga Skiathos kommer starkt inför sommarens härliga badsemestrar, säger Katarina Daniels.

Mest populära charterdestinationerna sommaren 2018

1. Kreta (2)
2. Mallorca (1)
3. Rhodos (3)
4. Cypern (4)
5. Split (5)
6. Alanya (7)
7. Kos (6)
8. Gran Canaria (9)
9. Zakynthos (8)
10. Samos (ny)

Bästa resmålen för en romantisk Alla hjärtans dag11.2.2019 08:40:26Pressmeddelande

Alla hjärtans dag, årets högtid för romantikern, står för dörren. Många firar sin käresta med blommor, choklad – eller en utlandsresa. Fler svenskar än tidigare väljer att fira alla hjärtans dag utomlands, och resebokningarna under alla hjärtans-helgen ökar med nästan 11 procent. Mest populärt är det att åka till någon av Europas storstäder, främst London, Paris eller Amsterdam, visar Tickets bokningsstatistik.

Så reste vi under 2018 – vinnare och nya trender16.1.2019 07:45:00Pressmeddelande

Svenskarna har ett stort reseintresse, men den varma sommaren 2018 ledde till att de senaste årens bokningsökningar bromsades in. Istället syns nya restrender där svenskarna inte endast reser för sol och värme, utan för upplevelsernas och erfarenheternas skull. Under 2018 var även Turkiets och Egyptens återkomst på semesterkartan ett faktum, fotbolls-VM lockade många svenskar till Ryssland, och exotiska resmål som Vietnam, Indonesien, Sri Lanka, Sydafrika och Thailand blev årets vinnare.