Kyligt Sverige vinner rysare på Hovet

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Elin Eldebrink ligger på rygg under Sveriges korg, till synes helt utmattad. Sen rullar hon runt och bankar handflatan i golvet med en kraft som troligen lämnat ett märke i det splitternya nationalgolvet, samtidigt som hon släpper ur sig ett primalskrik. Hon har precis dragit en offensiv foul på en kontrande Ivana Dojkic. Sverige får tillbaka bollen, med 3:22 kvar att spela av matchen, och Sverige i en tvåpoängsledning. Vid den tidpunkten stod Elin med ett enda poäng i protokollet, men när matchen – och Sveriges chanser att gå till EM-slutspel – stod och vägde klev hon fram.

Elin Eldebrink stod för fem av Sveriges avslutande tio poäng, en assist, en steal och en fullständigt makalös retur när hon ensam bland tre kroater hämtade in Marija Rezans miss med 26 sekunder av matchen. Där fick Sverige inte bara kontroll över bollen och matchen, men även över sitt eget öde i EM-kvalet.

– Jag är bara nöjd med att vi vann, säger Elin till SVT efter matchen.

Det har bara gått fyra dagar sedan Sverige förlorade mot Italien i Boråshallen, men på onsdagskvällen kändes det stundtals som ett helt nytt lag. Kalis Loyd och Anna Barhold fick ta plats i startfemman och satte en ton i defensiven som deklarerade att svenskorna inte tänkte upprepa den nedslående insatsen från i lördags.

Just Loyd, som blev utsedd till matchens spelare, var inte bara poängbäst i Sverige med 14 poäng, utan gjorde även en storslagen insats i försvaret där hon fick den tuffa uppgiften att försvara Kroatiens stjärnguardAntonijaSandric. Förutom att Sandric bara fick ihop 10 poäng på 12 skott noterade hon även 7 turnovers, flera av dem som hamnade bland Loyds matchbästa 5 steals.

I halvtid fick Kalis Loyd kommentera det fakum att Sverige inte satt en enda trepoängare under matchens första 20 minuter. Då svarade hon kallt:

– Då sätter vi dem i andra halvlek.

Hon fick delvis rätt. Sverige satte en trepoängare i andra halvlek, men det blev bara en. Det var Klara Lundquist som med 90 sekunder kvar av tredje perioden satte svenskornas enda långdistansskott. Trean betydde svensk ledning med 47-40 och äntligen lite separation i en match där lagen fram tills dess varit oskiljbara. När Anna Barthold några sekunder senare drygar ut ledningen till 9 poäng på ett halvdistansskott, exploderar rekordpubliken inne på Hovet. 5027 personer var på plats, bland dem Sveriges statsminister Stefan Löfven. Nytt rekord för en damlandskamp.

– Det här var helt otroligt. Det här är en av de bästa atmosfärerna jag spelat i, säger Amanda Zahui till SVT efter matchen.

Efter kvällens resultat ligger nu Sverige i delad gruppledning tillsammans med Italien, som Sverige får chans att revanschera sig mot på bortaplan i november.

– Jag tycker vi har satt oss i ett bra läge inför de sista två matcherna, säger Elin Eldebrink. Vi kan fortfarande vinna gruppen.

Sverige – Italien, 63 – 55 (16-19, 16-11, 17-14, 14-11)
Poäng, Sverige:Kalis Loyd 14, Frida Eldebrink 11, Amanda Zahui 11, Anna Barthold 9, Elin Eldebrink 6, Klara Lundquist 5, Nathalie Fontaine 4, Louice Halvarsson 3.
Publik: 5027

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.