Kyrkan öppnar samtalsstöd per telefon

Svenska kyrkan Västerås erbjuder från och med måndag 25 maj samtalsstöd per telefon. Enskilda kan ringa till Svenska kyrkans växel vardagar kl 8-17, och samma dag sedan få en samtalskontakt med en präst eller diakon.

En behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan för att söka för samtal.

- Behovet av att samtala med någon kan bli stort då sociala kontakter bryts, människor tvingats in i karantän och livets stora frågor pockar på, säger Lisa Fröberg, präst i Västerås.

Då ska det också vara enkelt att ta kontakt. Idén är att modellen för samtalsstöd kan leva vidare också den dagen då pandemin dragit över.

- Vi finns här för att vara ett samtalsstöd, oavsett vad ämnet är för samtalet, fortsätter hon.

Svenska kyrkan Västerås telefonväxel når du vardagar kl 8-17 på 021-81 46 00.

Präster och diakoner har tystnadsplikt och den som är i behov av samtal väljer själv om hen vill vara anonym. Att ha någon att prata med är ett mänskligt behov. Du behöver inte vara troende eller medlem i Svenska kyrkan för att söka samtal. Svenska kyrkan nationellt erbjuder även samtal med präst utanför kontorstid, via telefon (kl 17-08) eller chatt (kl 18-24)- Jourhavande präst. För att samtala med en Jourhavande präst ringer en 112 och ber om att få tala med en präst, eller chattar via https://www.svenskakyrkan.se/jourhavandeprast/chatta .

Lisa Fröberg, präst
lisa.froberg@svenskakyrkan.se

Lisa Fröberg, präst. Foto: Henrik Mill

Snapchatta med en vuxen som lyssnar10.6.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

En tid av isolering, global oro och i värsta fall förluster av nära och kära har drabbat många, också ungdomar. Aldrig har det varit så viktigt att finnas tillgänglig som nu. Och just de unga finns i fokus när Svenska kyrkan Västerås nu öppnar sin Snapchat-jour, där du som är ung anonymt och under tystnadsplikt kan få prata med en vuxen som lyssnar. I andra änden finns präster, diakoner, pedagoger och församlingsassistenter som alla är vana vid att samtala om det som rör livet.