Kyrkohandboken på minoritetsspråk uppmärksammas i Domkyrkan på Tacksägelsedagen

Under 2020 och 2021 har kyrkohandboken på nationella minoritetsspråk tagits i bruk och det blir möjligt för medlemmar av språkliga minoriteter att fira gudstjänst på sitt hjärtas språk; på nordsamiska, lulesamiska, sydsamiska, meänkieli och fyra romska dialekter. Söndagen den 10 oktober högtidlighålls denna historiska händelse i Göteborgs domkyrka. Medverkar i gudstjänsten gör biskop Susanne Rappmann och prästen Bo Claesson.

Kyrkohandboken på romska, finska, samiska och meänkieli. (foto: Gustaf Hellsing - Ikon

Nu skrivs historia i Svenska kyrkan. Under 2020 och 2021 har kyrkohandboken på nationella minoritetsspråk tagits i bruk och det blir möjligt för medlemmar av språkliga minoriteter att fira gudstjänst på sitt hjärtas språk. I Svenska kyrkan kommer den som vill kunna döpas, konfirmeras, vigas, begravas och fira högmässa på nordsamiska, lulesamiska, sydsamiska, meänkieli och fyra romska dialekter.

Översättningen har redan tidigare funnits på finska och även den är förnyad. Kyrkohandboken har översatts i sin helhet på finska och i urval på övriga språk.

Med översättningen till samiska dialekter och meänkieli skrivs historia i Svenska kyrkan. Aldrig tidigare har det funnits en officiell översättning av kyrkohandboken, som innehåller ordningar för gudstjänster och kyrkliga handlingar (dop, konfirmation, vigsel och begravning).

Kyrkohandboken i översättning på nationella minoritetsspråk spelar en viktig roll för att främja minoritetens intressen i kyrka och gudstjänstliv och för att främja och synliggöra minoritetens identitet. Det har en stor betydelse för barns och ungas identitetsutveckling och livsmod.

Svenska kyrkan har, i kraft av den evangelisk-lutherska traditionen, under flera hundra år firat gudstjänst och utövat själavård på flera språk. I denna tradition spelar folkspråket eller modersmålet en central roll som bärare och förmedlare av kyrkans liv och tro.

En öppen folkkyrka med demokratisk organisation måste garantera människor med olika språklig, kulturell eller nationell bakgrund möjlighet till delaktighet och inflytande i kyrkans liv.

Att ha möjlighet att delta i gudstjänst på sitt hjärtas språk – till exempel genom att höra evangeliet på det egna språket – bör befrämjas över hela landet, inte minst för barn och unga som är i stort behov av fler arenor för sitt minoritetsspråk. Svenska kyrkan har en närmast unik position i att finnas som en samlingsplats även på platser där annan verksamhet på minoritetsspråk centraliserats.

På Tacksägelsedagen den 10 oktober tackar vi för kyrkohandböckerna på minoritetsspråk i högmässan kl 11.00 i Göteborgs domkyrkan.
Biskop Susanne Rappmann leder gudstjänsten och prästen Bo Claesson predikar; medverkar gör också Liisa Jonsson Rickäng, diakon och Johannes Marainen, textläsare

Kontakt: Cecilia Nyholm, stiftsadjunkt, 070-795 58 80

Kontaktperson för biskop Susanne Rappmann, stiftsstyrelse och domkapitel i Göteborgs stift. Även länk till församlingar i stiftet.

Kyrkovalet färdigräknat – 17,9 % röstade i Göteborgs stift7.10.2021 13:03:32 CEST | Pressmeddelande

Valdeltagandet i kyrkovalet i Göteborgs stift nådde inte upp till förra årets rekordnivå, men ligger ändå på en historiskt bra nivå. Flest gick till valurnorna i Ljungskile församling. I stiftsfullmäktige i Göteborgs stift finns från årsskiftet 13 nomineringsgrupper representerade i och med att Alternativ för Sverige och Himmel och Jord fått var sitt mandat i nyss genomförda kyrkoval.

Bildrikt talat – biskop Martin Modéus ställer ut foton i Göteborgs domkyrka15.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Martin Modéus, biskop i Linköpings stift, är en hängiven amatörfotograf med ett särskilt intresse för natur och fåglar. I dagarna kommer hans bok ”Bildrikt talat” ut på Verbum förlag. Inför och under Bokmässan i Göteborg ställer han ut 14 av sina bilder i Göteborgs domkyrka. Samtidigt presenteras också fotoutställningen "Desmond Tutu 90 år" som sätter fokus på biskop Tutu´s engagemang och gärning.

Förtidsröstning i kyrkovalet har börjat, bl a i Nordstan i Göteborg, Torp i Uddevalla och ICA Maxi Flygstaden i Halmstad6.9.2021 08:12:00 CEST | Pressmeddelande

Med två veckor kvar till kyrkovalet den 19 september finns det nu möjlighet att förtidsrösta över hela landet. Bland annat håller röstningslokaler i Nordstan i Göteborg, ICA Maxi Flygstaden i Halmstad och på Köpcentret Torp i Uddevalla öppet för röstning och för de som har frågor om Svenska kyrkan. I det regionala valet till stiftsfullmäktige i Göteborgs stift ställer 13 nomineringsgrupper upp. De presenterar sig på Göteborgs stifts webbplats.