​Kyrkohandboksförslaget presenteras

På torsdag den 16 mars överlämnar revisionsgruppen för kyrkohandboken sitt slutförslag till kyrkostyrelsens arbetsutskott. Direkt efteråt presenteras handboksförslaget för media.

Välkommen till pressträff om kyrkohandboksförslaget!
Tid och plats: Torsdag 16 mars kl 10:00 i ärkebiskopsgården Odinslund 1 i Uppsala.
Lokal: Brilioth (ingång genom dörren närmast trädgården).

Handboksförslagets innehåll och arbetet framåt presenteras av ärkebiskop Antje Jackelén och revisionsgruppens ordförande, biskop emeritus Esbjörn Hagberg. Närvarande är också sakkunniga från revisionsgruppen och projektgruppen.

Anmälan senast tisdag 14 mars kl 15: meddela namn, redaktion och mobilnummer till press@svenskakyrkan.se. Kontaktperson: pressekreterare Stefan Håkansson, tfn 0768-00 01 02.

Tidplan
I juni fattar kyrkostyrelsen beslut om skrivelsen till kyrkomötet.
Behandling sker i kyrkomötets första session 3-6 oktober, och beslut fattas i andra sessionen 20-23 november.
Om kyrkomötet fattar beslut om ny kyrkohandbok, kan den tas i bruk eventuellt under pingsten 2018.

Läs mer: www.svenskakyrkan.se/kyrkohandboken

Distributionen av kyrkohandboken skjuts upp13.3.2018 09:00Pressmeddelande

Distributionen av 2017 års Kyrkohandbok för Svenska kyrkan skjuts upp. Orsaken är att det uppstått frågor kring upphovsrätten till ett par nattvardsböner. – Det får inte råda minsta tvivel kring de upphovsrättsliga frågorna i relation till kyrkohandboken. Därför utreder vi grundligt de frågor som föranletts av två inkomna skrivelser, och avvaktar med distributionen av kyrkohandboken, säger Svenska kyrkans rättschef Maria Lundqvist Norling.