Kyrkomötet återsamlas 21 november

Kyrkomötets första session i Uppsala avslutas i dag. De 251 ledamöterna återsamlas måndagen den 21 november 2016 för debatt och beslut.

Kyrkomötet återsamlas i november i Uppsala konsert & kongress. Foto: Magnus Aronson/IKON

Kyrkomötets första session i Uppsala är nu över efter en vecka i utskottsarbete. Betänkandena, som innehåller förslag till beslut utifrån 89 motioner och 7 skrivelser, behandlas under kyrkomötets andra session den 21-23 november i Uppsala.

Betänkandena blir offentliga preliminärt onsdag den 5 oktober och publiceras då på kyrkomötets webbplats: www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet.

Svenska kyrkan är Sveriges största medlemsorganisation med 6,3 miljoner medlemmar, och kyrkomötet är dess högsta beslutande organ. De 251 ledamöterna komemr från hela landet och väljs av medlemmarna.

Kyrkomötet beslutar i frågor som handlar om kyrkoordningen (Svenska kyrkans regelverk) och andra frågor som har betydelse för hela kyrkan. Kyrkomötet kan däremot inte fatta beslut i frågor som är församlingarnas eller stiftens ansvarsområden. Kyrkomötet fastställer också budgeten för Svenska kyrkan på nationell nivå.

Distributionen av kyrkohandboken skjuts upp13.3.2018 09:00Pressmeddelande

Distributionen av 2017 års Kyrkohandbok för Svenska kyrkan skjuts upp. Orsaken är att det uppstått frågor kring upphovsrätten till ett par nattvardsböner. – Det får inte råda minsta tvivel kring de upphovsrättsliga frågorna i relation till kyrkohandboken. Därför utreder vi grundligt de frågor som föranletts av två inkomna skrivelser, och avvaktar med distributionen av kyrkohandboken, säger Svenska kyrkans rättschef Maria Lundqvist Norling.