Kyrkomötet planerar för att samlas i Uppsala

Kyrkomötets presidium och gruppledare är överens om att planera för ett fysiskt samlat kyrkomöte i Uppsala i november, då session 2 samt valsammanträdet med de nyvalda ledamöterna genomförs. Samtidigt kommer det att finnas beredskap för ett digitalt möte om samhällsläget skulle omöjliggöra att samlas på samma ställe.
Utvecklingen i pandemin ser ut att möjliggöra ett fysiskt möte för kyrkomötets andra session, i Uppsala i november. Foto: Magnus Aronson/Ikon. (Bild från 2019 års kyrkomöte)

Sedan tidigare har presidiet tillsammans med företrädare för kyrkomötets nomineringsgrupper och utlandsförsamlingarna träffat en överenskommelse om att kyrkomötets första session, den 5–8 oktober, kommer att genomföras digitalt.

De ser ett stort värde i att kunna samlas fysiskt i kyrkomötets session 2 och det därpå följande valsammanträdet, och har nu kommit överens om att planera för det. Utvecklingen av samhällsläget med vaccinering och minskad smittspridning ser i nuläget ut att kunna möjliggöra det i november.

– Efter kontakt med smittskyddsläkare och Folkhälsomyndigheten räknar vi nu med att kunna samlas fysiskt, men kommer också att ha beredskap för att med kort varsel ställa om till ett digitalt kyrkomöte, säger kyrkomötets ordförande Karin Perers.

Den lokal som är aktuell utifrån rådande situation och kyrkomötets behov är Uppsala Konsert & Kongress, där kyrkomötet tidigare har samlats före pandemin.

– Att kunna mötas fysiskt kräver bland annat tillräckligt rymliga lokaler och att de anpassas efter de restriktioner och rekommendationer som gäller. Det är viktigt att kunna samlas utan trängsel, säger Karin Perers.

Höstens session 2 är sista gången som nuvarande kyrkomöte, för mandatperioden 2018–2021, samlas. Då kommer årets ärenden att debatteras i plenum, och följas av beslut. Direkt efter session 2 samlas det nyvalda kyrkomötet för mandatperioden 2022–2025 för första gången, för att genomföra val av bland annat kyrkostyrelse för en ny fyraårsperiod.

Samtliga 251 ledamöter och 14 biskopar har kallats till årets kyrkomöte. Det blir fri motionsrätt, efter två år i rad med begränsad sådan.

HÄR finns all information om Svenska kyrkans kyrkomöte

FAKTA
Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ. Kyrkomötets 251 platser för mandatperioden 2018–2021 innehas av 124 kvinnor (49,4 %) och 127 män (50,6 %) från 11 olika nomineringsgrupper.

Kyrkomötets sessioner 2021 hålls vecka 40, den 5–8/10 (session 1), och vecka 47, den 22–24/11 (session 2) samt den 24–25/11 (valsammanträdet). Under första sessionen arbetar ledamöterna i utskott. I den andra sessionen debatterar ledamöterna i plenum och fattar alla beslut. Under valsammanträdet samlas det nyvalda kyrkomötet, bland annat för att förrätta val till den nya mandatperioden.

Kyrkomötet i sociala medier:
Facebook: Kyrkomötet
Twitter: @Kyrkomötet och #kyrkomötet
Instagram: @svenskakyrkan_delar

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, kyrkorätt, generalsekreteraren, Act Svenska kyrkan (humanitärt arbete), Jourhavande präst, barn/unga, diakonalt arbete mm.

Tel:070-546 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Karin Perers, ordförande i kyrkomötet. Foto: Magnus Aronson/Ikon.