Kyrkomötets presidium omvaldes

Kyrkomötets presidium fick förnyat förtroende vid det nyvalda kyrkomötets valsammanträde ikväll.

Kyrkomötets presidium omvaldes. Fr v: andre vice ordf Carina Etander Rimborg, förste vice ordförande Levi Bergström samt ordförande Karin Perers. Foto: Magnus Aronson/IKON.

Karin Perers (C) från Västerås stift, fortsätter som ordförande under den kommande mandatperioden 2018-2021. Omvaldes gjorde också förste vice ordförande Levi Bergström (S) från Luleå stift, och andre vice ordförande Carina Etander Rimborg (POSK) från Göteborgs stift.

Till sekreterare i kyrkomötet valdes juristen Bengt Stigner, tidigare kyrkojurist vid kyrkokansliet i Uppsala och dessförinnan kanslichef i Växjö stift.

Valsammanträdet fortsätter i morgon, fredag, då ny kyrkostyrelse ska väljas, liksom läronämnd och andra nämnder i Svenska kyrkan.

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ och dess 251 ledamöter väljs av medlemmarna i kyrkovalet vart fjärde år.

Kyrkomötet sammanträder i Uppsala under två sessioner på hösten. Enligt den nu gällande ordningen hålls session 1 vecka 40 (början av oktober) och session 2 vecka 47 (slutet av november).

Kyrkomötet beslutar i frågor som handlar om kyrkoordningen (Svenska kyrkans regelverk) och andra frågor som har betydelse för hela Svenska kyrkan, till exempel kyrkohandboken och psalmboken.

Distributionen av kyrkohandboken skjuts upp13.3.2018 09:00Pressmeddelande

Distributionen av 2017 års Kyrkohandbok för Svenska kyrkan skjuts upp. Orsaken är att det uppstått frågor kring upphovsrätten till ett par nattvardsböner. – Det får inte råda minsta tvivel kring de upphovsrättsliga frågorna i relation till kyrkohandboken. Därför utreder vi grundligt de frågor som föranletts av två inkomna skrivelser, och avvaktar med distributionen av kyrkohandboken, säger Svenska kyrkans rättschef Maria Lundqvist Norling.