Kyrkomötets presidium valdes på nytt

Kyrkomötets presidium fick förnyat förtroende vid det nyvalda kyrkomötets valsammanträde ikväll. Det blir den tredje mandatperioden för det sittande presidiet.

Kyrkomötets presidium för mandatperioden 2022-2025. Fr.v Carina Etander Rimborg (POSK), andre vice ordförande, Karin Perers (C), ordförande och Levi Bergström (S), förste vice ordförande. Foto: Magnus Aronson/Ikon.

Karin Perers (C) från Västerås stift, fortsätter som ordförande under den kommande mandatperioden 2022–2025. Omvaldes gjorde också förste vice ordförande Levi Bergström (S) från Luleå stift och andre vice ordförande Carina Etander Rimborg (POSK) från Göteborgs stift.

Till sekreterare i kyrkomötet valdes Maria Lundqvist Norling, rättschef på kyrkokansliet i Uppsala. Hon efterträder Bengt Stigner, som efter fyra år avtackades i samband med avslutningen av årets kyrkomöte.

Valsammanträdet fortsätter i morgon torsdag då ny kyrkostyrelse ska väljas, liksom kyrkomötets läronämnd och andra nämnder i Svenska kyrkan.

FAKTA
Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ, med 251 ledamöter och 14 biskopar. Kyrkomötet sammanträder i Uppsala under två sessioner under hösten.

Kyrkomötet avslutat - nu väntar val inför ny mandatperiod24.11.2021 13:46:46 CET | Pressmeddelande

2021 års kyrkomöte är avslutat efter tre dagar av debatt och beslut. På onsdagen har beslut fattats bland annat om en revision av psalmboken, en nationell dopkampanj och om att utreda möjligheten att även diakoner ska kunna anlitas till tjänsten Jourhavande präst. Årets kyrkomöte var det sista under mandatperioden 2018-2021. Nu väntar val av bland annat kyrkostyrelse och kyrkomötets presidium till den nya mandatperioden 2022-2025.