Kyrkornas världsråd bjuder in till öppen workshop under World Water Week i Stockholm

Under World Water Week i Stockholm bjuder Kyrkornas Världsråd (KV) in trossamfund, församlingar och allmänheten till en öppen föreläsning och workshop den 30 augusti. Seminariet har titeln Water and Faith: Building partnerships to achieve the SDGs. Evenemanget är öppet för alla, och organiseras i samarbete med Svenska kyrkan, Global Water Partnership, Stockholm International Water Institute, och Svenska insitutet i Alexandria.

Var: Rum Cabaret, Folkets hus, Barnhusgatan 12-14, Stockholm.

När: 30 augusti 2017, kl 09.00-10.30.

Ingen föranmälan eller registrering krävs.

– Det här upplägget har tagits fram för att informera och ge inspiration till olika trossamfund, församlingar, men även individer i Sverige och världen över, i frågor som rör sociala utmaningar och miljö, både lokalt och globalt, säger Dinesh Suna som samordnar Kyrkornas världsråds ekumeniska vattennätverk.

– Trossamfundens breda och väletablerade nätverk utgör en stark grund för att påverka människors värderingar, tankar och beteenden i stora delar av världen, säger Suna. Vi vet att religionen ofta har en avgörande roll i människors vardag, i synnerhet i de delar av världen där tillgången till vatten är satt under störst press. Många engagerar sig redan idag i arbetet för en hållbar utveckling i vattenfrågor, och vi tror att det finns mycket vi kan vinna på ökat samarbete på den lokala, regionala och globala nivån.

Det är andra året i följd som KV arrangerar ett seminarium på temat Vatten och tro under World Water Week. I år ligger fokus på att presentera och reflektera över konkreta vattenrelaterade projekt som leds av trossamfund i olika delar av världen. Ett interaktivt upplägg är tänkt att främja såväl utbyte av erfarenheter som stärkt samarbete och dialog mellan trossamfund och andra aktörer i vattenfrågor.

Medverkar gör bland andra Adam Russell Taylor från The Faith-Based Initiative, World Bank Group; Dinesh Suna från Kyrkornas världsråds ekumeniska vattennätverk, Elizabeth Yaari från Stockholm International Water Institute, Henrik Grape från Kyrkornas världsråds arbetsgrupp för klimatfrågor, Francois Brikke från Global Water Partnership, Peter Weiderud från Svenska insitutet i Alexandria samt Munqeth Mehyar från EcoPeace Middle East.

Mer information:

Water and Faith: Building partnerships to achieve the SDGs