Kyrkovalet färdigräknat – 17,9 % röstade i Göteborgs stift

Valdeltagandet i kyrkovalet i Göteborgs stift nådde inte upp till förra årets rekordnivå, men ligger ändå på en historiskt bra nivå. Flest gick till valurnorna i Ljungskile församling. I stiftsfullmäktige i Göteborgs stift finns från årsskiftet 13 nomineringsgrupper representerade i och med att Alternativ för Sverige och Himmel och Jord fått var sitt mandat i nyss genomförda kyrkoval.

Jan och Kent räknar valsedlar och personvalskryss i den slutgiltiga sammanräkningen av Kyrkovalet 2021. (Foto: Torgny Lindén)

Svenska kyrkan går till val på tre nivåer; lokalt till kyrkofullmäktige, regionalt till stiftsfullmäktige och nationellt till kyrkomöte. När alla rösterna var räknade inklusive förtidsröster från bland annat köpcentren Nordstan i Göteborg, Torp i Uddevalla och Flygstaden i Halmstad landade valdeltagande för Göteborgs stift på 17,9 %. 2017 var valdeltagandet 18,5 %, vilket då var en ökning med 6 porcent-enheter jämfört med 2013.

Det lokala valet till kyrkofullmäktige var färdigräknat och mandatberäknat i slutet av förra veckan. Idag är stiftsfullmäktigevalet mandatberäknat. Inom kort kommer även valet till Kyrkomötet att vara mandatberäknat. Därmed kommer de som valts in att få besked om det förtroendeuppdrag som anförtrotts dem genom kyrkovalet.

I Göteborgs stift ökade valdeltagandet från det preliminära 16,4 % till det slutgiltiga 17,9 %. Den stora skillnaden beror bland annat på de röstmottagningsställen för förtidsröstande som höll öppet under två veckor i köpcentren Nordstan i Göteborg, Torp i Uddevalla och Flygstaden i Halmstad. Tillgängligheten bidrog säkerligen till att många som kanske inte skulle ha röstat nu gjorde, när det var enkelt och tillgängligt att rösta.

Valdeltagandet i Göteborgs stift varierade mellan 23,9 % och 11,2 %. Flest gick till valurnorna i Ljungskile församling där 23,9 % av de röstberättigade röstade, därefter Carl Johans pastorat med 23,7 % och Råda församling med 23,4 %.

Stiftsfullmäktige kommer under mandatperioden 2022-24 att ha ytterligare två nomineringsgrupper, i och med att Alternativ för Sverige och Himmel och Jord fått var sitt mandat. Från att tidigare ha bestått av 81 ledamöter kommer stiftsfullmäktige kommande mandatperiod att bestå av 65 ledamöter.

Nomineringsgrupp, antal mandat
Arbetarepartiet – Socialdemokraterna, 14
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, 12
Öppen kyrka – en kyrka för alla, 8
Centerpartiet, 6
Sverigedemokraterna, 5
Vänstern i Svenska Kyrkan, 5
Borgerligt alternativ, 4
Frimodig kyrka, 4
Kristdemokrater i Svenska kyrkan, 2
Miljöpartister i Svenska kyrkan De Gröna, 2
Alternativ för Sverige, 1 (ny)
Fria liberaler i Svenska kyrkan FiSK, 1
Himmel och Jord, 1 (ny)

Valresultatet i kyrkofullmäktigevalet redovisas här:

Valresultatet i stiftsfullmäktige redovisas här:
Valresultatet i kyrkomötet kommer inom kort att redovisas här:https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Valresultat2021/slutg/Visning/Resultat/Kyrkomote.aspx

Från dessa sidor går det att se resultatet av kyrkovalet i olika valkretsar och hur det gått för de olika nomineringsgrupperna. Det går också skriva ut diverse rapporter.

Kontakt:
Torgny Lindén, torgny.linden@svenskakyrkan.se 031-771 30 31

Kontaktperson för biskop Susanne Rappmann, stiftsstyrelse och domkapitel i Göteborgs stift. Även länk till församlingar i stiftet.

Kyrkohandboken på minoritetsspråk uppmärksammas i Domkyrkan på Tacksägelsedagen5.10.2021 06:59:12 CEST | Pressmeddelande

Under 2020 och 2021 har kyrkohandboken på nationella minoritetsspråk tagits i bruk och det blir möjligt för medlemmar av språkliga minoriteter att fira gudstjänst på sitt hjärtas språk; på nordsamiska, lulesamiska, sydsamiska, meänkieli och fyra romska dialekter. Söndagen den 10 oktober högtidlighålls denna historiska händelse i Göteborgs domkyrka. Medverkar i gudstjänsten gör biskop Susanne Rappmann och prästen Bo Claesson.

Bildrikt talat – biskop Martin Modéus ställer ut foton i Göteborgs domkyrka15.9.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Martin Modéus, biskop i Linköpings stift, är en hängiven amatörfotograf med ett särskilt intresse för natur och fåglar. I dagarna kommer hans bok ”Bildrikt talat” ut på Verbum förlag. Inför och under Bokmässan i Göteborg ställer han ut 14 av sina bilder i Göteborgs domkyrka. Samtidigt presenteras också fotoutställningen "Desmond Tutu 90 år" som sätter fokus på biskop Tutu´s engagemang och gärning.

Förtidsröstning i kyrkovalet har börjat, bl a i Nordstan i Göteborg, Torp i Uddevalla och ICA Maxi Flygstaden i Halmstad6.9.2021 08:12:00 CEST | Pressmeddelande

Med två veckor kvar till kyrkovalet den 19 september finns det nu möjlighet att förtidsrösta över hela landet. Bland annat håller röstningslokaler i Nordstan i Göteborg, ICA Maxi Flygstaden i Halmstad och på Köpcentret Torp i Uddevalla öppet för röstning och för de som har frågor om Svenska kyrkan. I det regionala valet till stiftsfullmäktige i Göteborgs stift ställer 13 nomineringsgrupper upp. De presenterar sig på Göteborgs stifts webbplats.