Kyrkovalsrösterna i Linköpings stift färdigräknade

Nu är det slutliga valresultatet publicerat för valen till kyrkofullmäktige och stiftsfullmäktige i Linköpings stift. I stiftfullmäktigevalet var Vänstern i Svenska kyrkan den grupp som gick fram mest.
Kyrkovalet 2021 präglades till viss del av pandemin. Foto: Magnus Aronsson/IKON

Söndag 19 september höll Svenska kyrkan kyrkoval där förtroendevalda utses till kyrkofullmäktige i församlingar och pastorat, stiftsfullmäktige i stiften och till det nationella kyrkomötet.

Rösterna till kyrkomötet är ännu inte färdigräknade. Men valen till stiftsfullmäktige och till församlingarnas kyrkofullmäktige är nu färdigräknade och mandaten fördelade.

I valet till stiftsfullmäktige har Socialdemokraterna, Centerpartiet, Fria liberaler i Svenska kyrkan, FISK och Kristdemokrater i Svenska kyrkan tappat varsitt mandat, medan Miljöpartister i Svenska kyrkan De gröna och Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan, POSK ökat med varsitt. Vänstern i Svenska kyrkan är den grupp som gått mest framåt, från två till fem mandat. Störst antal röster fick POSK, med knappt 29 %.

I årets val deltog 16,98 % av Svenska kyrkans medlemmar vilket var något lägre än vid valet 2017 (17,38 %) men betydligt högre än 2013 (11.54 %).

”Många har förtidsröstat men antalet brevröster blev inte så stort vilket man kunnat förvänta sig med tanke på att pandemin kan ha gjort människor ovilliga att rösta i vallokal”, säger Maria Bruto Ellhar, valhandläggare i Linköpings stift.

Slutgiltigt valresultat för stiftsfullmäktige i Linköpings stift

Nomineringsgrupp

Mandat 2021

Mandat 2017