La Fura dels Baus möter Bach - enda föreställningen i Norden!

Det katalanska scenkonstkollektivet har skapat en kraftfull föreställning där Johann Sebastian Bachs musik står i centrum omringad av all världens frestelser. I december 2019 gästar La Fura dels Baus Uppsala Konsert & Kongress med sin Free Bach 212. Enda föreställningen i Norden!

La Fura dels Baus – Free Bach 212. En explosion av konst och musik!

Det katalanska scenkonstkollektivet La Fura dels Baus (Illern från Baus) har varit aktivt sedan slutet av sjuttiotalet. Invigningen av olympiaden i Barcelona 1992 blev deras stora internationella genombrott och sedan dess har de fortsatt skapa spektakulära konstnärliga projekt världen över.

Mariola

I samarbete med Norrlandsoperan gjorde kollektivet en storslagen version av Strauss enaktsopera Elektra (2014). När La Fura gästar Uppsala i december är det istället Bach som står i fokus och verket som han själv kallade Cantate burlesque från 1742 (mer känd som Bondekantaten, BWV 212).

La Fura

Free Bach är en föreställning fylld av komik, burlesk, samhällskritik och all världens frestelser. La Fura och J.S Bach möter här operasångare, flamencodansare, videokonst, skådespel och elektronisk musik. Excentriskt. Innovativt. Vackert.

Mer om föreställningen och kollektivet: https://www.lafura.com/en/works/free-bach-212-2/

Regi, idé och manus: Miki Espuma och David Cid
Musikalisk ledning: Pavel Amilcar, Thor Jorgen och Miki Espuma
Video: David Cid
Dirigent: Miquel Badosa

Flamencosångerska: Mariola Membrives
Mezzosopran: Eulàlia Fantova
Baryton: Joan Garcia Gomà
Violin: Pavel Amilcar
Viola: Leticia Moros
Violone: Thor Jorgen
Cembalo: Alberto Andrés Gómez
Dansare: Miguel Ángel Serrano
Produktion: Marta Coll
Skulpturer: Fernando Bravo

Uppsala Konsert & Kongress, UKK, har sedan invigningen 2007 blivit en av nordens mest omtalade, uppskattade och framgångsrika mötesplatser för kultur och näringsliv. Här genomförs årligen hundratals kulturevenemang,
konferenser, möten, föreläsningar, mässor och utställningar. UKK är ett 14 000 kvadratmeter stort allkonsthus, beläget mitt i en snabbt växande storstad. Husets ledstjärna är att, med ett utbud som präglas av mångfald och hög kvalitet, välkomna alla.

UKK minskar sin klimatpåverkan med hjälp av av foodtech-bolaget CarbonCloud3.5.2019 11:23:20 CESTPressmeddelande

Uppsala Konferens och Kongress beräknade sin klimatpåverkan från maten som serverades under hösten. Efter att resultaten presenterats har UKK justerat inköp och menyer ännu mer och gjort nya mätningar. De färska resultaten visade en stor förbättring på väldigt kort tid, samtidigt som de nya matkoncepten blivit succéer. Nu vill UKK och Uppsala Kommun nå ännu lägre nivåer av utsläpp.