Labb ska hantera etiska dilemman inom AI

Med digitaliseringen stöps världen om. Artificiell Intelligens (AI) innebär stora förändringar för samhället, på många nivåer. Inte minst när det gäller etiska frågor. Därför vill AI Sweden ta ett större grepp om de etiska frågorna. Idag startar Swedish AI Ethics Lab.

Redan idag finns ett antal etiska riktlinjer för AI. Sådana har tidigare tagits fram av myndigheter, industriföretag och akademiska institutioner, men visar sig ofta vara svåra att tillämpa i praktiken. Swedish AI Ethics Lab vill bidra med mer handfast etisk vägledning inom AI-utveckling. På sikt vill man bygga ett bibliotek med verkliga etiska dilemman, som ska kunna fungera som stöd och vägledning till såväl privata företag som offentlig sektor.

- Av naturliga skäl får AI och etik allt större uppmärksamhet. Vi tar redan upp många etiska frågor i de projekt vi bedriver, men nu vill vi ta ett större grepp. Våra partners och vi är överens om att det behövs en mer riktad insats, säger Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden.

Swedish AI Ethics Lab består av följande medlemmar:

Anna Nordell Westling, Sana Labs

Daniel Akenine, Microsoft

Evelina Anttila, Peltarion

Helena Thybell, Rädda barnen

Katarina Gidlund, Mittuniversitetet

Louise Callenberg, PublicInsight

Magnus Boman, Kungliga Tekniska Högskolan och Karolinska Institutet

Martin Engström, Region Halland

Sara Övreby, Google

Stefan Larsson, Lunds universitet

Theodor Andersson, Myndigheten för digital förvaltning

Sverige spänner AI-musklerna för omvärlden: Samlar eliten på global konferens med världens största matchmakingevent16.11.2020 14:48:00 CET | Pressmeddelande

Sverige ligger i framkant vad gäller innovation och tar nu ett ännu större grepp och stoltserar internationellt med kompetensen inom AI. Med start den 17 november samlas den svenska och internationella AI-eliten för det globala eventet Sweden Innovation Days som anordnas av AI Sweden – Sveriges nationella AI-center, Energimyndigheten, Ignite Sweden, SISP - Swedish Incubators & Science Parks, och Vinnova - Sveriges innovationsmyndighet. Syftet är att visa upp Sverige som ett ledande techland och skapa nya kontaktytor, för att attrahera internationell talang och investeringar.