Livsmedelsföretagen

Labbodlat Skarsgård-kött ska skynda på omställningen till hållbar matproduktion

Går det att producera högkvalitativ mat till 10 miljarder människor på ett hållbart sätt? För att väcka frågan hos unga vuxna och skapa intresse för svensk matproduktion lanserar Livsmedelsföretagen idag filmen ”Eat a Swede” med skådespelaren Alexander Skarsgård och regi av Daniel Hallberg. Och intresset för filmen är stort - trailern har redan setts 50 000 gånger.
Screenshot från Eat a Swede

År 2050 beräknar FN att världens befolkning kommer uppgå till 10 miljarder, två miljarder fler än idag. För att alla ska ha tillgång till bra, näringsrik mat utan att förstöra miljön och klimatet måste den globala livsmedelsproduktionen bli hållbar. Enligt Lars Appelqvist, styrelseordförande i bransch- och arbetsgivarorganisationen Livsmedelsföretagen, är det här en ödesfråga.

– Hur kan vi producera mat till 2000 miljoner fler och samtidigt minska klimat- och miljöpåverkan till så nära noll som möjligt? Den svenska livsmedelsindustrin har inte alla svaren men vi tror att vi har några av dem. Våra företag är världsledande när det gäller hållbarhet och mycket av det vi har gjort för att komma så här långt kan kopieras av andra. Men takten i omställningen till hållbar produktion måste öka och för att det ska hända behöver industrin rätt förutsättningar, både politiskt och ekonomiskt. Får vi det kan Sverige bli världens första land med en helt hållbar produktion av livsmedel, säger Lars Appelqvist.

Vill få fler att jobba med att utveckla framtidens livsmedel

I filmen ”Eat a Swede” får tittaren följa Erik Karlsson, en forskare och entreprenör som drivs av en vision om att producera och sälja kött framodlat på celler från svenskar. I en av filmens scener försöker Erik övertyga en skeptisk Alexander Skarsgård att donera celler för odling. Man får även se när Erik presenterar sin affärsidé för amerikanska investerare och låter en ovetande fokusgrupp provsmaka den annorlunda produkten.

”Eat a Swede” lanserades globalt den 18 november och intresset är stort. En kort trailer som släpptes tidigare i veckan har redan 50 000 visningar. Filmen är regisserad av Daniel Hallberg, känd från bland annat ”Luuk & Hallberg” och ”Hallberg” på SVT. I slutet av filmen hänvisas tittaren till sajten eataswede.com med information om hur den svenska livsmedelsindustrin arbetar för att ställa om till hållbar produktion.

Se hela filmen på eataswede.com

– Det krävs någonting annorlunda för att nå igenom bruset och annorlunda väcker alltid känslor. Men vi tror att de flesta förstår att vi gör det här med glimten i ögat och med ett gott syfte. Vi vill att fler, i synnerhet unga människor, upptäcker hur spännande och viktigt det är att arbeta med livsmedel så att vi kan lösa den här utmaningen ännu fortare. Vi hoppas också att ”Eat a Swede” kan bli startskottet för en diskussion om hur vi med gemensamma krafter kan förverkliga omställningen till hållbar produktion, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.

Lars Appelqvist, ordförande Livsmedelsföretagen

Livsmedelsföretagen

Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för alla som producerar mat och dryck i Sverige. Vi verkar för att livsmedelsföretagen i Sverige ska karaktäriseras av högt anseende och mångfald samt ha god tillväxt, lönsamhet och konkurrensförmåga. Våra 800 medlemsföretag sysselsätter närmare 55 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och utgör tillsammans Sveriges tredje största industrigren.