Mobility Sweden

Laddbara bilar ökar starkt, nu tre procent av alla personbilar i trafik

Dela

- Registreringarna av nya personbilar minskade med 5 procent i oktober jämfört med oktober ifjol. Trots att registreringarna minskade så visar detta på en fortsatt återhämtning i förhållande till det mycket svaga andra kvartalet, då registreringarna minskade med 37 procent jämfört med samma period förra året. Desto större ökning är det för laddbara bilar. Hittills i år har 66 730 laddbara bilar registrerats vilket är en ökning med 113 procent eller 35 410 bilar. Av alla personbilar i trafik är nu tre procent laddbara, varav en procent elbilar och två procent laddhybrider. Det är glädjande samtidigt som det visar på att omställningen kommer att ta tid. Det är värt att notera att oktober i fjol var en stark månad, till följd av att många passade på att köpa ny bil innan årsskiftet då den nya testmetoden WLTP infördes i Bonus-malussystemet. Hittills i år har personbilsregistreringarna minskat med 16,8 procent, säger Mattias Bergman, VD på BIL Sweden.
 

Bonus-malussystemet slår hårt mot lätta lastbilar

- För lätta lastbilar går det fortsatt trögt. Registreringarna minskade med 11,1 procent i oktober jämfört med samma månad förra året, och har hittills i år minskat med 38,2 procent. Under perioden januari till september har nyregistreringarna av lätta lastbilar i Sverige minskat mest i hela EU. Förklaringen till kräftgången för lätta lastbilar förklaras inte enbart av Coronakrisen, utan även av att Bonus-malussystemet slår hårt mot lätta lastbilar. Vi har påtalat vikten av att särskilja lätta lastbilar från personbilar vid revideringen av Bonus-malussystemet, då de utför ett annat transportarbete. Dessutom har inte omställningen till elektrifiering kommit lika långt som för personbilar, vilket begränsar utbudet. De föreslagna skärpningarna i Bonus-malussystemet under nästa år, med kraftigt höjd malus, går tyvärr i motsatt riktning, fortsätter Mattias Bergman.
 

Risk att den gröna omställningen hämmas

- Det finns en fortsatt stor osäkerhet om både pandemins utveckling och konjunkturutvecklingen framöver, även om en återhämtning inletts. De förändringar som regeringen aviserat i budgeten för nästa år innehåller flera positiva delar, men även delar som är djupt oroande som sänkt bonus för laddhybrider, kraftigt höjd malus även för bilar med låga koldioxidutsläpp, slopandet av den tillfälliga nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar, laddhybrider och gasbilar samt på sikt generellt höjda förmånsvärden. Dessa justeringar sänder helt fel signaler till marknaden och risken finns att den gröna omställningen som påbörjats kommer att bromsas upp, säger Mattias Bergman.
 

Rekord igen för andelen laddbara bilar i oktober

- Andelen laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, fortsätter att ligga på höga nivåer och svarade för 36 procent av personbilsregistreringarna i oktober. Det är åter rekord för en enskild månad, och en väsentligt högre andel än i oktober förra året då laddbara bilar uppgick till 11,8 procent. Jämfört med ifjol har antalet laddbara bilar hittills i år ökat med 113 procent, där laddhybriderna står för den största uppgången med 162 procent samtidigt som elbilarna ökat med 44 procent. I antal handlar det om en ökning med 35 410 laddbara bilar, varav 29 750 är laddhybrider. Hittills i år uppgår andelen laddbara bilar till 28,9 procent jämfört med 11,3 procent samma period förra året. Det är i linje med vår prognos på 30 procent för 2020, säger Mattias Bergman.

- Sverige tillhör ett av de få länder inom EU, som minskade sina koldioxidutsläpp från nya personbilar under 2019. För att den positiva trenden med minskade koldioxidutsläpp från nya bilar ska fortsätta måste styrmedlen för laddbara bilar bibehållas och utvecklas. Förändringarna som påverkar personbilsmarknaden under nästa år, som till exempel att nedsättningen av förmånsvärdet för laddbara bilar och gasbilar inte förlängs, bonusen för laddhybrider sänks och att förmånsvärdena höjs, riskerar att bromsa den positiva utvecklingen. En stor del av de laddbara bilarna köps av företag och inte av privatpersoner. De föreslagna justeringarna försämrar främst för personbilar och lätta lastbilar som nyttjas av företag och dess anställda, vilka går i bräschen för omställningen, säger Mattias Bergman.

Nedgång för tunga lastbilar och uppgång för bussar

- Registreringarna av tunga lastbilar över 16 ton minskade med 17,1 procent i oktober. Hittills i år har nyregistreringarna minskat med 27,1 procent. Nyregistreringarna av bussar ökade med 44,2 procent i oktober. Hittills i år har dock bussregistreringarna minskat med 3,6 procent. Bussmarknaden styrs till stor del av offentliga upphandlingar och har dessutom påverkats negativt av Coronapandemin, avslutar Mattias Bergman.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Registreringsperioden för oktober omfattar registreringar från 1-30 oktober. Oktober förra året hade en extra registreringsdag. BIL Sweden redovisar alltid månadens nyregistreringssiffror den första vardagen i månaden. När den sista dagen eller dagarna i månaden infaller på en helgdag kommer registreringar, som görs de dagarna (vanligtvis ett fåtal), inte vara med i den månadens nyregistreringssiffror. Dessa registreringar räknas istället in i påföljande månads registreringar. 

För att läsa pressmeddelandet i sin helhet, klicka här.
När ni använder information och statistik från BIL Sweden, vänligen ange källa.

För mer information kontakta Mattias Bergman, VD BIL Sweden, tfn 070-810 78 86 eller mail: mattias.bergman@bilsweden.se

Kontakter

Om

Mobility Sweden
Mobility Sweden
Storgatan 19
100 41 Stockholm

08-700 41 00

Fakta om Mobility Sweden och fordonsbranschen i Sverige

Mobility Sweden är branschorganisation för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar. 

  • Fordonsindustrin och fordonsbranschen är en av Sveriges viktigaste näringar och utgör en betydelsefull del av Sveriges näringsliv och den påverkar starkt landets ekonomiska utveckling.

  • Fordonsindustrin inklusive leverantörer sysselsätter cirka 166 000 personer i Sverige. Bilhandel och bilverkstäder sysselsätter över 40 000 personer. De svenska fordonstillverkarna sysselsätter 201 000 personer globalt, varav 74 000 i Sverige och har en global omsättning på 974 miljarder kronor.

  • Fordonsindustrin är Sveriges viktigaste exportnäring med ett exportvärde på 253 miljarder kronor vilket motsvarar cirka 13 procent av den totala svenska varuexporten. 

  • Fordonsindustrin svarar för nära 11 procent av de totala industriinvesteringarna i maskiner och anläggningar och är en av våra mest FoU-intensiva näringar.

Följ Mobility Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Mobility Sweden

Mobility Sweden för en dialog med myndigheter för att minimera effekterna av nedstängningen av 2G/3G-näten9.4.2024 15:30:52 CEST | Pressmeddelande

Idag har M–Sverige gått ut med en pressrelease med budskapet att det är stor risk att bilägare kommer att drabbas när 2G/3G nätet stängs ner och att det finns risk att bilar kan få körförbud. För att undvika onödig oro hos bilister vill Mobility Sweden nyansera denna bild. Nedstängningen av 2G/3G påverkar olika delar av samhället och det förs diskussioner mellan flera branscher, myndigheter och politiska aktörer på såväl Sverige- som Europanivå om detta. Klart är att nedstängningen sker på initiativ av mobiloperatörerna då efterfrågan på deras tjänster fasas ut när 4G och 5G byggs ut. Detta är ingenting som vare sig bilbranschen eller någon annan bransch har rådighet över.

Ökning av lätta lastbilar där var fjärde är elektrisk1.3.2024 08:58:11 CET | Pressmeddelande

Nyregistreringarna av lätta lastbilar ökade med 21 procent i februari. Andelen eldrivna uppgick till 25 procent, en siffra som väntas öka efter införandet av klimatpremien för eldrivna lätta lastbilar. Under månaden registrerades 18 766 nya personbilar, en ökning med nära två procent jämfört med februari i fjol. Nivån ligger omkring 13 procent under månadens genomsnitt för de senaste fem åren. Företagsmarknaden stod för sju av tio nyregistreringar och privatmarknaden är fortsatt svag, särskilt för elbilar.

Under 2023 bromsade elektrifieringstakten in och förväntas minska under 20242.1.2024 09:00:15 CET | Pressmeddelande

2023 års nyregistreringar av personbilar landade i en svag ökning på en halv procent jämfört med 2022. Detta är till stor del drivet av leveranser från historiskt starka orderböcker där leveransförmågan nu är återställd. De tunga och lätta lastbilarna ökade jämfört med i fjol samtidigt som bussmarknaden minskade. Andelen laddbara personbilar ökade med fyra procentenheter. Prognosen för 2024 är däremot mer dyster med en kraftig minskning av nyregistreringar av personbilar och en elektrifieringstakt som för första gången minskar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye