Låg efterlevnad av FHM:s råd

Akavia har genomfört en undersökning som visar att alltför få arbetar hemifrån. Dessutom är det många som fortfarande reser i rusningstrafik. – Arbetsgivare måste underlätta möjligheterna för hemarbete. Vi kan alla också avlasta trafiken för de som måste till jobbet, som de inom vård- och omsorg, säger Lee Wermelin, ordförande för Akavia.

"Det är allvarligt att det är så många som inte följer rekommendationerna", säger Lee Wermelin.

I en undersökning genomförd av Novus har fackförbundet Akavia låtit yrkesverksamma svara på frågor kring arbetsgivarnas och medarbetarnas inställning till Folkhälsomyndigheten och regeringens råd kring covid-19.

Undersökningen visar att 59 procent av akademiker och tjänstemän aldrig eller sällan jobbar hemifrån och 56 procent svarar att arbetsgivarna inte har anpassat arbetstiderna för att undvika rusningstrafik. I svaren är vård- och omsorgspersonal inte inräknade.

– Det är allvarligt att det är så många som inte följer rekommendationerna. Hela 38 procent har svarat att de är på jobbet för att deras arbetsgivare anser att de måste vara det. Det behövs en tydlighet från arbetsgivarna att jobba hemifrån är det som gäller och ingenting annat, säger Lee Wermelin.

Regeringen har gett Arbetsmiljöverket ett uppdrag om att till arbetsgivarna sprida information om de arbetsmiljörisker som följer av pandemin, inte minst kopplat till det ökade hemarbetet.

– Arbetsmiljöverket borde även få ett särskilt uppdrag för att följa upp graden av efterlevnad. Men vi kan inte bara förlita oss på politiken och arbetsgivarna. Som medarbetare, chef och kollega har vi alla ett ansvar. Som fackliga företrädare vill vi särskilt uppmana våra och andra förbunds medlemmar att ta en diskussion med chefen eller arbetsgivaren om hur råden på bästa sätt kan efterlevas.

Fakta:

Novusundersökningen: Totalt 1 125 yrkesverksamma personer har svarat. I samtliga svar har vi sorterat bort de som arbetar inom vård och omsorg. Fältperiod: 23/9 – 13/10 2020.

Siffror ur undersökningen:

• 56 procent svarar i undersökningen att arbetsgivarna INTE anpassat arbetstiderna för att undvika rusningstrafik.
  • 42 procent arbetar INTE hemifrån. Ytterligare 17 uppger ibland. Lägger vi ihop detta är det 59 procent som ibland, aldrig eller sällan arbetar hemifrån.
  • 38 procent har svarat att de är på jobbet för att deras arbetsgivare anser att de måste det.