Lagen till Basketligorna 2018/2019 klara - förutom ett!

Nu är det klart. Svenska Basketbollförbundets styrelse har fastställt vilka lag som deltar i vilken förbundsserie 2018/2019. Det finns dock ett frågetecken kvar, vilket blir det sista laget i SBL herr? Både Wetterbygden och Djurgården har klarat förbundets ekonomiska och organisatoriska krav. Nu är det bara det viktigaste kvar; det sportsliga. Lagen möts den 15 april kl 14:00 i en avgörande match för en plats i högsta ligan.

Brandon Barton och Djurgården måste besegra Wetterbygden för att säkra spel i Basketligan. Foto: Anders Tillgren

Wetterbygden kan genom att besegra Djurgården och tabelljumbon Luleå Steelers på hemmaplan i de två sista omgångarna säkra den sista platsen. Djurgården tar den om man besegrar Wetterbygden. Det är således två klubbar som båda satsar och vill upp som ska göra upp om den sista platsen, det kan inte bli mer spännande än så.

Sportchef för Wetterbygden Stars är fd landslagsspelaren Dennis Aulander. - Man måste älska sådana här matcher, den här matchen har alla ingredienser för att bli episk, säger han till föreningens hemsida.

Men även Djurgården satsar på matchen. - Att spela i Svenska Basketligan har varit ett mål sedan 2015, i år ser det ut som om drömmen kan bli verklighet, säger klubbdirektör Goran Popov.

Två lag - en dröm. På söndag kan det avgöras!

Länk till tabell och resultat

I övrigt är basketligorna för dam, herr och rullstol spikade enligt nedan.

Svenska Basketligan herr 2018/2019

GRBK

FIFH Malmö

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.