Lagen till Basketligorna 2018/2019 klara - förutom ett!

Nu är det klart. Svenska Basketbollförbundets styrelse har fastställt vilka lag som deltar i vilken förbundsserie 2018/2019. Det finns dock ett frågetecken kvar, vilket blir det sista laget i SBL herr? Både Wetterbygden och Djurgården har klarat förbundets ekonomiska och organisatoriska krav. Nu är det bara det viktigaste kvar; det sportsliga. Lagen möts den 15 april kl 14:00 i en avgörande match för en plats i högsta ligan.

Brandon Barton och Djurgården måste besegra Wetterbygden för att säkra spel i Basketligan. Foto: Anders Tillgren

Wetterbygden kan genom att besegra Djurgården och tabelljumbon Luleå Steelers på hemmaplan i de två sista omgångarna säkra den sista platsen. Djurgården tar den om man besegrar Wetterbygden. Det är således två klubbar som båda satsar och vill upp som ska göra upp om den sista platsen, det kan inte bli mer spännande än så.

Sportchef för Wetterbygden Stars är fd landslagsspelaren Dennis Aulander. - Man måste älska sådana här matcher, den här matchen har alla ingredienser för att bli episk, säger han till föreningens hemsida.

Men även Djurgården satsar på matchen. - Att spela i Svenska Basketligan har varit ett mål sedan 2015, i år ser det ut som om drömmen kan bli verklighet, säger klubbdirektör Goran Popov.

Två lag - en dröm. På söndag kan det avgöras!

Länk till tabell och resultat

I övrigt är basketligorna för dam, herr och rullstol spikade enligt nedan.

Svenska Basketligan herr 2018/2019

AIK Basket

GRBK

FIFH Malmö

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.

Basketlandslaget till Skåne22.10.2018 10:11Pressmeddelande

Det svenska herrlandslaget i basket kommer till Skåne för att spela EM-kvalmatch mot Danmark. Det är den första gången sedan 2001 som Malmö arrangerar en basketlandskamp av denna dignitet. – Vi tror på en fantastisk inramning i Baltiska hallen och på basketen i Skåne, vi känner medvind här och ska utnyttja det för att slå dansken, säger Svenska Basketbollförbundets landslagschef Fredrik Joulamo. Matchen spelas den 21 februari och det väntas också komma många danskar till matchen.