Lagen till Basketligorna 2018/2019 klara - förutom ett!

Nu är det klart. Svenska Basketbollförbundets styrelse har fastställt vilka lag som deltar i vilken förbundsserie 2018/2019. Det finns dock ett frågetecken kvar, vilket blir det sista laget i SBL herr? Både Wetterbygden och Djurgården har klarat förbundets ekonomiska och organisatoriska krav. Nu är det bara det viktigaste kvar; det sportsliga. Lagen möts den 15 april kl 14:00 i en avgörande match för en plats i högsta ligan.

Brandon Barton och Djurgården måste besegra Wetterbygden för att säkra spel i Basketligan. Foto: Anders Tillgren

Wetterbygden kan genom att besegra Djurgården och tabelljumbon Luleå Steelers på hemmaplan i de två sista omgångarna säkra den sista platsen. Djurgården tar den om man besegrar Wetterbygden. Det är således två klubbar som båda satsar och vill upp som ska göra upp om den sista platsen, det kan inte bli mer spännande än så.

Sportchef för Wetterbygden Stars är fd landslagsspelaren Dennis Aulander. - Man måste älska sådana här matcher, den här matchen har alla ingredienser för att bli episk, säger han till föreningens hemsida.

Men även Djurgården satsar på matchen. - Att spela i Svenska Basketligan har varit ett mål sedan 2015, i år ser det ut som om drömmen kan bli verklighet, säger klubbdirektör Goran Popov.

Två lag - en dröm. På söndag kan det avgöras!

Länk till tabell och resultat

I övrigt är basketligorna för dam, herr och rullstol spikade enligt nedan.

Svenska Basketligan herr 2018/2019

GRBK

FIFH Malmö

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen27.4.2018 16:18Pressmeddelande

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike. Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Abigail Asoro, Stockholm Frida Fogdemark, Södertälje Jennifer Stjärnström, Norrköping Kajsa Lundahl, Lund Louise Noaksson, Lund Salome Kabengano, Umeå 27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i P