Lagkravet ger effekt: markant ökning av elektroniska fakturor

Kraven på företag att kunna fakturera elektroniskt ökar, och är man leverantör till en offentlig verksamhet är det redan ett lagkrav, säger Hogias e-fakturaexpert Anna Elverheim.
Anna Elverheim, Hogias e-fakturaexpert

- Vi har sett en tydlig trend de senaste åren när det gäller efterfrågan på våra tjänster inom elektronisk fakturahantering. Försäljningen slår nya rekord för varje månad, och sedan lagkravet trädde i kraft tidigare i år har vi sett en markant ökning, berättar Anna Elverheim.

Vinsterna med att arbeta digitalt är stora och underlättar vardagen för en företagare, och därför ställer också allt fler företag inom såväl det offentliga som privata näringslivet krav på sina leverantörer att fakturera elektroniskt.

- Den manuella hanteringen av pappersfakturor kostar pengar och tar tid i en verksamhet. Med webbaserad fakturering automatiseras det arbetet. Inkommande fakturor registreras, attesteras och betalas helt digitalt, samtidigt som kundfakturor levereras direkt till mottagarens ekonomisystem.

Digitaliseringen står högst upp på agendan hos offentlig sektor

Som leverantör till kommun, region eller en myndighet är det elektronisk fakturering som gäller för att delta i offentliga upphandlingar. Fakturan måste också vara i ett strukturerat format. Hit räknas till exempel inte pdf-filer eller scannade/tolkade fakturor.

- Fördelen med en elektronisk faktura i ett strukturerat format är att uppgifterna på fakturan levereras i realtid till mottagarens ekonomisystem, därmed behövs inga uppgifter fyllas i manuellt. Betalflödet blir säkrare och dessutom minskar risken för bluffakturor, berättar Anna.

Det format som de flesta verksamheter inom den offentliga sektorn använder för att ta emot elektroniska fakturor heter PEPPOL. Anna berättar att även privata företag nu väljer PEPPOL som standard i stor utsträckning. Men att man som enskild företagare inte ska behöva tänka på vare sig format eller tekniska anpassningar.

- Våra kunder kan redan idag e-fakturera i godkänt format via PEPPOL direkt från sina ekonomiprogram, säger Anna.

Anna Elverheim, Hogias e-fakturaexpert

Hogia-gruppen består av 27 bolag i Norden och Storbritannien med sammanlagt 675 medarbetare. Med programvaror som gemensam nämnare bedriver Hogia-gruppen i dag verksamhet inom tre områden: affärssystem, personaladministrativa programvaror och transportlösningar. Välkommen att läsa mer på www.hogia.se