Lägre byggpris och kortare byggtid med Kombohus

Kortare byggtid, 20 procent lägre byggpris och i förlängningen lägre hyra. Det är resultatet av Allmännyttans Kombohus, visar en ny stor jämförelse av byggpriser i allmännyttigt och privat byggande.
Kombohus Kvarter (JSB).

Konsultföretaget Tyréns har granskat och bearbetat byggprisstatistik från SCB, som tagits fram i samarbete med utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet. Analysen är en uppföljning på rapporten Tio år med Kombohus – resultat, effekt och påverkan, som publicerades i våras.

I den nya fördjupade analysen jämförs Kombohus med allmännyttans övriga byggande samt med privata aktörers byggande i olika kommuntyper. Den nya analysen visar att byggpriset för Kombohusen ligger i genomsnitt 20 procent lägre än annat allmännyttigt byggande. Det motsvarar 6 000 kr mindre per kvadratmeter.

Läs hela nyheten på sverigesallmannytta.se.

Sofia Heintz, expert fastighetsutveckling, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 21

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25