Lägre byggpris och kortare byggtid med Kombohus

Kortare byggtid, 20 procent lägre byggpris och i förlängningen lägre hyra. Det är resultatet av Allmännyttans Kombohus, visar en ny stor jämförelse av byggpriser i allmännyttigt och privat byggande.

Kombohus Kvarter (JSB).

Konsultföretaget Tyréns har granskat och bearbetat byggprisstatistik från SCB, som tagits fram i samarbete med utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet. Analysen är en uppföljning på rapporten Tio år med Kombohus – resultat, effekt och påverkan, som publicerades i våras.

I den nya fördjupade analysen jämförs Kombohus med allmännyttans övriga byggande samt med privata aktörers byggande i olika kommuntyper. Den nya analysen visar att byggpriset för Kombohusen ligger i genomsnitt 20 procent lägre än annat allmännyttigt byggande. Det motsvarar 6 000 kr mindre per kvadratmeter.

Läs hela nyheten på sverigesallmannytta.se.

Sofia Heintz, expert fastighetsutveckling, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 21

Ulrika Lamberth, pressansvarig, Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25

Kombohus Kvarter (JSB).

Standardisering ökar byggtakten – trots det inget förslag om typgodkännande14.12.2020 09:14:48 CETPressmeddelande

Utredningen om bättre konkurrens i bostadsbyggandet har överlämnat sitt betänkande till regeringen. Sveriges Allmännytta är kritisk till att det inte presenteras fler skarpa förslag för att öka det standardiserade byggandet. Positivt är att utredningen visar att lagen om offentlig upphandling har negativa ekonomiska effekter på allmännyttan – det råder alltså inte konkurrens på lika villkor på bostadsmarknaden.

Debatt om elnätens framtida utveckling med energiminister Anders Ygeman1.12.2020 09:06:24 CETPressinbjudan

För första gången på många år bryts trenden med stigande elnätspriser. Om framtida höjningar ska kunna hållas tillbaka behöver nuvarande regleringar finnas kvar. Den 8 december bjuder Nils Holgerssongruppen in till ett webbinarium där elnätet och elnätsprisernas utveckling står i fokus. Medverkar gör Anders Ygeman, energi- och digitaliseringsminister samt representanter för energibranschen och myndigheter.