Svensk Handel

Lägre tillväxt i e-handeln när fler återvänder till butikerna

Dela
E-handeln fortsatte att växa under tredje kvartalet trots att fler återvänder till de fysiska butikerna. Den totala e-handeln, inklusive den från utlandet växte med 12 procent under tredje kvartalet. I september anas dock ett trendbrott då omsättningen i den inhemska e-handeln minskade med tre procent. Det visar Svensk Handels E-handelsindikator för september.
Även om den svenska e-handeln backade något i september blev det positiva siffror för det tredje kvartalet som helhet.
Även om den svenska e-handeln backade något i september blev det positiva siffror för det tredje kvartalet som helhet.

Även om den svenska e-handeln backade något i september blev det positiva siffror för det tredje kvartalet som helhet. Tillväxten var dock måttlig, plus tre procent jämfört med samma period förra året.

Den samlade e-handeln, inklusive svenska konsumenters e-handel från utlandet, växte däremot med tolv procent under tredje kvartalet. De senaste tolv månaderna e-handlade svenska konsumenter för 13,5 miljarder kronor från utlandet.

– Att e-handelstillväxten fortsätter att avta var väntat när restriktionerna har slopats och fler återvänder till de fysiska butikerna. Det är snarare anmärkningsvärt att det fortfarande är tillväxt under tredje kvartalet och att utländska sidor drog mer av tillväxten, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Kläder och skor gick starkt på nätet

Till och med september i år växte den inhemska försäljningen av kläder och skor på nätet med 28 procent jämfört med samma period förra året. Hemelektronik växte med 23 procent, möbler och heminredning med 22 procent. För e-handel av livsmedel, exklusive alkohol och tobak, är ökningen 14 procent till och med september. 

– Under slutet av förra året väntade sig många att e-handelns omsättning skulle sjunka i nivå under 2021, men så har det alltså inte blivit. Även om omsättningen under resten av året skulle bli påtagligt lägre än förra året så kommer e-handeln likväl att visa positiv tillväxt för helåret 2021. Det är en imponerande utveckling, säger Johan Davidson.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Även om den svenska e-handeln backade något i september blev det positiva siffror för det tredje kvartalet som helhet.
Även om den svenska e-handeln backade något i september blev det positiva siffror för det tredje kvartalet som helhet.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Dokument

Om

Svensk Handel
Svensk Handel
Regeringsgatan 60
103 29 Stockholm

010-47 18 500http://www.svenskhandel.se

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.

Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye