Lägst sjukfrånvaro i små välfärdsföretag

Skillnaderna i sjukfrånvaro mellan privat och offentligt drivna välfärdsföretag är små, om hänsyn tas till personalsammansättningen. En högre sjukfrånvaro finns istället hos de stora offentliga och privata välfärdsproducenterna jämfört med de mindre privata. Det visar en ny analys från Försäkringskassan.

Sjukfrånvaron inom kvinnodominerade välfärdstjänster som vård, skola och omsorg har under lång tid legat på en hög nivå. Inom dessa områden finns stora personalgrupper med kontaktyrken vilket inte sällan är fysiskt tunga arbeten med obekväma arbetstider.

- Arbetar du inom välfärdstjänstebranscherna så löper du en större risk att hamna i sjukskrivning jämfört med snittet för alla branscher. För att förebygga sjukfrånvaro bör fokus ligga på att skapa goda förutsättningar för hållbart arbete inom vård, skola och omsorg oavsett driftsform, säger Ulrik Lidwall, analytiker och rapportförfattare på Försäkringskassan.

Privat driftsform är vanligast i storstadsregionerna och då inom öppna sociala insatser som bland annat innefattar personlig assistans och hemtjänst, och är minst vanlig inom utbildningsområdet som innefattar förskola, grundskola och gymnasium. Fyra av fem inom vård, skola och omsorg arbetar i offentligt driven verksamhet.

Tar man hänsyn till personalsammansättningen och justerar för bland annat kön, ålder och yrke har anställda inom kommunerna en något högre risk för att bli sjukskrivna än anställda inom landstingen och de stora privata välfärdsföretagen, men skillnaderna är små.

Bilaga: Lägst sjukfrånvaro i små välfärdsföretag

Kontakt
Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.

Pressinbjudan: Kommande förändringar för vård av barn4.12.2018 13:02Pressinbjudan