Lägsta tillväxten i tjänstesektorn sedan 2013

Nedgången i industrikonjunkturen har spridit sig till den privata tjänstesektorn. Tillväxttakten bland tjänsteföretagen har sjunkit fyra kvartal i rad och är den lägsta på sex år. Det visar Almegas tjänsteindikator för tredje kvartalet 2019 som släpps i dag.

- Företagstjänsterna som höll uppe tillväxten i tjänstesektorn under 2018 har bromsat in kraftigt under våren och sommaren. Det gäller framför allt efterfrågan på arkitekter och tekniska konsulter. Även bemanningsföretag har mött en kraftigt minskande efterfrågan under hela året, säger Patrick Joyce, chefsekonom på Almega.

- Bland informations- och kommunikationsföretagen växer fortfarande produktionen men i klart lägre takt än under 2018. Efterfrågan på datakonsult och programmeringstjänster har minskat kraftigt det senaste året vilket är oroande för framtiden, säger Patrick Joyce.

- Den fallande konjunkturen för företagstjänster beror framför allt på att efterfrågan från omvärlden, bland annat Tyskland, faller. Det drabbar både tjänsteexporten och exportindustrin som köper tjänster från tjänsteföretagen, säger Patrick Joyce.

Nedgången syns även i antal jobb. Sysselsättningen i tjänstesektorn växte med en dryg procent på årsbasis det andra kvartalet i år vilket är en halvering jämfört med 2018 och den lägsta sysselsättningsökningen sedan 2012. Tjänsteföretagens anställningsplaner för framtiden är de svagaste på fem år.

- Lejonparten av alla nya jobb i ekonomin skapas i tjänstesektorn. När tjänstesektorn viker så kommer det att få stora konsekvenser på arbetsmarknaden. Det är stor risk att arbetslösheten kommer att öka betydligt i vinter, avslutar Patrick Joyce

Almegas tjänsteindikator ges ut fyra gånger om året och mäter hur produktionen, sysselsättningen och försäljningspriserna utvecklas inom alla branscher i den privata tjänstesektorn. Tjänsteindikatorn är en snabb och tillförlitlig mätare av konjunkturen i branscher som tillsammans svarar för hälften av Sveriges BNP och sysselsättning.

Hos Almega och Almegas förbund samlas idag över 10 000 medlemsföretag inom tjänstesektorn. Dessa företag sysselsätter 500 000 medarbetare varje dag.

Almega om budgeten: Bra strukturreformer men mer krävs18.9.2019 09:17:54 CESTPressmeddelande

Regeringens budgetproposition presenterades idag i riksdagen. Det är den första sedan januariavtalet slöts mellan regeringspartierna, Centerpartiet och Liberalerna. I propositionen finns början till flera viktiga strukturreformer men mer skulle behövas för att motverka den lågkonjunktur som är på väg, menar Almega. Tisdagens siffror från SCB som visar att arbetslösheten stiger snabbare än väntat är oroande.