Läkare i Östergötland utsatta för hot och våld

12 procent av läkarna i länet har under det senaste året utsatts för hot eller våld på jobbet. Det visar en ny undersökning från Sveriges Läkarförbund, som vill se att arbetsgivarna tar ett större ansvar.

– Jag blir illa berörd av att så många läkare har blivit utsatta för hot eller våld. Ingen ska behöva gå till jobbet och vara rädd för att bli utsatt. Arbetsgivarna i Östergötland måste ta ett mycket större ansvar för att säkerställa en trygg arbetsmiljö – det är deras skyldighet, säger Sofia Rydgren Stale, ordförande för Sveriges läkarförbund.

Undersökningen, där totalt nära 15 901 läkare ingår, visar att hot och våld mot läkare är mycket vanligt. I Östergötland har 12 procent utsatts för hot eller våld, vilket motsvarar riksgenomsnittet.

Totalt sett visar undersökningen att läget är värst inom psykiatrin, där hela 35 procent har blivit utsatta för hot eller våld det senaste året. Inom akutsjukvården är andelen 31 procent. Även läkare som är tidigt i karriären, som har en utbildningstjänst för att få läkarlegitimation, är mer utsatta än genomsnittet. I denna grupp har 18 procent utsatts för hot eller våld.

– Arbetsgivarna i Östergötland behöver inse hur allvarlig läget är, särskilt för vissa grupper av läkare. En trygg arbetsmiljö är grunden för att en läkare ska kunna ge patienten god vård och bedriva ett effektivt arbete. Hot och våld får aldrig ses som en naturlig del av yrket, säger Niklas Theorin, ordförande för Östergötlands läkarförening.

Om undersökningen: Enkäten skickades våren 2022 till samtliga yrkesverksamma medlemmar i hälso- och sjukvården, det vill säga 37 521 personer. 15 901 personer svarade vilket ger en svarsfrekvens på 42 procent. Svarsfrekvensen var ungefär densamma i alla lokalföreningar/regioner. I Östergötlands län svarade 862 personer. Rapporten finns som bilaga.

Gemensamt uttalande från Sveriges läkarförbund och Vårdförbundet om Gaza31.1.2024 09:49:45 CET | Pressmeddelande

Det mänskliga lidandet i Gaza är enormt. Som medmänniskor känner vi sorg och förtvivlan när civila dör av krigs- och terrorhandlingar, och som kollegor känner vi ilska och vrede när sjukhus attackeras och när sjukvårdspersonal utsätts för fara när de gör sina jobb. Sjukhus, sjukhustransporter, patienter och vårdpersonal måste fredas i alla konflikter. De får varken vara måltavla eller utgångspunkt för krigshandlingar. Den nuvarande situationen för civilbefolkningen i Gaza är fruktansvärd och inte minst har det påverkat möjligheterna att ge skadade vård. Det råder akut brist på sjukvårdsutrustning, smärtlindring, narkosmedel och andra läkemedel. Men också värme, mat och rent vatten. Vårdförbundet och Sveriges Läkarförbund kräver att civila skyddas och att: Internationell humanitär rätt respekteras, att vårdpersonal, vårdinrättningar och vårdfordon inte attackeras och att sjukvårdsinrättningar aldrig får användas till annat ändamål än att vårda patienter. Vårdpersonal ges möjlighet att b