Spiragården

Läkare öppnar annorlunda psykiatriboende

Den 6e november invigs Spiragården, ett annorlunda psykiatriboende i Alfta. Bakom verksamheten står ett familjeföretag med tre läkare, sjuksköterska och socionom. Fokus är att aktivt rehabilitera personer med långvarig och svår psykiatrisk problematik genom att framför allt tillvarata det friska.

Erik och Lisa

Spiragården erbjuder sina boende en aktiv rehabilitering vilket bland annat innebär meningsfull sysselsättning dagligen. Stor vikt läggs vid fysisk aktivitet. Träning tillsammans med personalen syftar inte bara till att stärka på individnivå utan även att stärka hela verksamheten. Att vistelse i naturen och tillsammans med djur är bra för den psykiska hälsan är välbelagt och det tar man fasta på bland annat genom att två vårdhundar kommer att arbeta i verksamheten och varje vecka är utflykter inplanerade i schemat. Till boendet hör också odlingsmark där det framför allt kommer att odlas grönsaker i rehabiliterande syfte.

- Vi vet att alla har en utvecklingspotential, oavsett utgångsläge och Spiragården är en plats där man får växa. Säger Lisa Knape verksamhetschef och läkare.

Verksamheten syftar till att ge de boende så bra förutsättningar att de inte längre behöver en plats på Spiragården. - Vi arbetar för att de som bor hos oss ska kunna flytta ifrån oss och istället klara av att bo i ett eget boende. Säger Ludvig Knape medicinskt ansvarig läkare.

Från start kommer ett team på nio personer med gedigen erfarenhet från olika psykiatriska verksamheter att arbeta på Spiragården. Förutom tre läkare, sjuksköterska och socionom finns erfarna boendestödjare och stor vikt har lagts vid de personliga egenskaperna hos medarbetarna. - Det är genom våra kompetenta boendestödjare vi kommer att kunna göra den stora skillnaden. Säger Erik Söderberg, bitr. föreståndare och spec. allm. psykiatri

Spiragården har under sommaren och hösten genomgått en omfattande renovering och stor omsorg har lagts vid den fysiska miljön och inredningen för ett ökat välmående. Från och med november står personalen, de 14 lägenheterna och gemensamhetsutrymmena redo att ta emot de första personerna för inflytt.

Vår webbsida spirarehab.se

Kort presentationsfilm https://www.youtube.com/watch?v=1KhqAxtNygc&t=0s

Presskontakt
Biträdande föreståndare Erik Söderberg, 070-5858663, erik.soderberg@spirarehab.se

Erik och Lisa

Spiragården
Sunnangränd 1
822 30 Alfta

0271 - 210 34https://spirarehab.se/

Spiragården är ett familjedrivet psykiatriboende för personer med långvarig och komplex psykiatrisk problematik. Vi vänder oss till män och kvinnor 18-70 år som behöver stöd enligt socialtjänstlagen. Vi har gedigen erfarenhet inom vård enligt LRV och LPT, och kompetens att utföra kvalificerade riskbedömningar. Hos oss är man också välkommen med samtidig missbruksproblematik och psykiatrisk sjukdom.

Följ Spiragården